Telenta AB

Telenta deltar i digital visningslägenhet i Landskrona

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2019 14:36 CET

Den 1 mars kommer Telenta AB delta i en visningslägenhet anordnad av Landskrona stad och visa välfärdssystemet Symphoni samt de senaste produkterna inom välfärdsteknologi. Här vill man ge en sann bild av vad modern teknologi kan tillföra och hur det ordinära boendet kan fungera och se ut. Telenta kommer bland annat demonstrera MedicPens läkemedelsdispenser Medimi®Smart.

Som en del i stadens digitaliseringsarbete bygger Landskrona Stad, Landskronahem och Landskrona Energi under hösten en smart visningslägenhet med fokus -bo kvar hemma. Visningslägenhetens syfte är att ge både beslutsfattare och biståndssökande en möjlighet att se vad framtidens digitala välfärdstjänster innebär.

Telenta kommer delta i lägenheten genom att installera välfärdssystemet Symphoni med tillhörande sensorer. Telenta Symphoni är en plattform för larmhantering som förmedlar larm från digitala, internetanslutna produkter och system till rätt mottagare. Systemet låter de anslutna produkterna på ett flexibelt sätt larma den bäst lämpade mottagaren.

Bland produkter som ska installeras finns Telentas Trygghetshubb som verkar som ett nav mellan Symphoni larmcentral och övriga produkter. All larmhantering kopplas till smartphones så att personalen alltid har nära till att agera på inkommande larm. I köksdelen av lägenheten kommer man finna MedicPens Medimi®Smart, en läkemedelsdispenser vars uppgift är påminna när det är dags att ta mediciner samt att portionera ut rätt mängd. Då mediciner inte har tagits skickas ett avvikelselarm till personalen.

• Vi vill visa hur Telenta Symphoni kan skapa fler vårdande minuter som innebär en tryggare tillvaro för äldre och funktionsnedsatta samt en flexiblare arbetsplats för personalen. Här får besökarna chansen att se hur lätt det kan vara med rätt teknik, säger Olof Göransson VD på Telenta.

Visning på fredag!

När: Den 1 mars klockan 11-12.

Var: Landskrona, Koppargården 1 B, våning 5, hiss finns.

För mer information kontakta:

Telenta AB, Robert Isacsson, Eftermarknadsansvarig, Direktnummer: 0766–362409 Mejladress: robert.isacsson@telenta.se.
Adress: Omvägen 2H, 412 75 Göteborg
Eller besök telenta.se/vardochomsorg

MedicPen AB (publ), Fredrik Westman, VD, Zinkgatan 2, 234 35 Lomma, Sverige, + 46 738 145 215.
Eller besök www.medicpen.com

Telenta har levererat trygghetslarmsystem sedan 1992. Vår ambition är att alltid erbjuda ett helhetsgrepp som spänner över hela kedjan från projektering till installation och service. Med egenutvecklade system formad av den svenska marknaden kombinerar vi innovation med högsta driftsäkerhet.

Miljömedvetenhet och god kvalitet, både vad gäller arbetsmiljö, tjänster, produkter och naturen är mycket viktiga områden för oss. Därför har vi lagt ner ett omfattande arbete så att vi nu är både kvalitets-, miljö och arbetsmiljöcertifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 och OHSAS 18001.

Telenta består av ca. 40 anställda placerade på fyra kontor i Karlstad, Malmö, Stockholm och huvudkontoret i Göteborg. Tack vare den geografiska spridningen kan vi skapa kundanpassade helhetslösningar över hela landet, till såväl kommuner som rikstäckande företag och organisationer.

En del av Bergendahls El koncernen

Sedan 2005 är Telenta en del av Bergendahls El-koncernen. Bergendahls El koncernen bär med sig över 100 års erfarenhet av el-branschen. Koncernen består av totalt sju olika bolag som verkar inom områdena nybyggnation, service, industri, ställverksinstallationer, styr- och reglerteknik samt larm, data och tele.