Telepo AB

Telepo lanserar en avancerad virtuell mobiltelefon för affärsanvändare

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 13:58 CET

– Det svenska programföretaget Telepo lanserar nu Telepo Softphone+, en avancerad virtuell mobiltelefon för företagsmarknaden. Med Telepo Softphone+ kan affärsanvändarens PC bli en virtuell förlängning av mobiltelefonen med möjlighet att kommunicera på en mängd olika sätt, inklusive att ringa, skicka direktmeddelanden och använda konferenssamtal.

Telepo Softphone+ gör att affärsanvändare kan kommunicera ännu mer effektivt genom att ha en enda identitet och ett enda telefonnummer oberoende av var de befinner sig eller vilket utrustning de använder. Det är en komplett PC-baserad lösning anpassad för mobila användare (som ett komplement till mobiltelefoner och fasta telefoner).

Mobiliteten gör att medarbetarna kan använda funktioner som direktmeddelanden, konferenssamtal och liknande tjänster via sin PC och även online dela t.ex. samtalsloggar och kontakter med mobiltelefonen.

”När företagen går över från fasta telefoner till mobiler och IP-baserad kommunikation, då måste de också kunna ge fullt stöd åt sina mobila användare oberoende av plats”, säger Lars-Michaël Paqvalén, VD på Telepo.

”Telepo Softphone+ gör det möjligt att skapa en lättanvänd mobil arbetsplats för avancerad kommunikation. Användarna behöver inte lära om eftersom det är samma funktioner som fungerar på samma sätt oavsett om det är en fast telefon, mobil eller IP-baserad telefon”, fortsätter han.

Telepo Softphone+ fungerar tillsammans med katalogtjänster som Microsoft Outlook och Lotus Notes. Den stödjer överföring av samtal mellan olika enheter och nätverk, inklusive Wi-Fi-nät, vilket leder till stora kostnadsbesparingar för företagen.

Lösningen bygger på öppna standarder för att kunna integreras med företagens befintliga system. Telepo Softphone+ stödjer olika operativsystem och den har avancerade säkerhetsfunktioner, enkla verktyg för administration och är uppbyggd i moduler för att enkelt kunna byggas ut. Tekniken för talkodning kommer från Global IP Sound, som också är leverantör till Skype och Google.

Om Telepo

Telepo är ett snabbväxande svenskt programvaruföretag som erbjuder effektiva kommunikationslösningar för stora och medelstora företag, operatörer och tjänsteleverantörer över hela världen. Telepo integrerar mobila, fasta och IP-baserade nät, vilket gör att samma användarvänliga tjänster och funktioner är tillgängliga oavsett var man befinner sig eller vilken utrustning som används. Telepos lösningar gör att organisationer snabbt kan få kontroll över sina kommunikationskostnader och göra stora besparingar. Investeringen har en återbetalningstid på cirka 6-9 månader. Telepo grundades 2003 och har tagit in kapital från det ansedda amerikanska riskkapitalbolaget Accel Partners. Bland Telepos kunder och partner finns flera FORTUNE 500-företag, till exempel Nokia, Cisco, IBM, Symbian, Global IP Sound, Fujitsu med flera. Mer information finns på www.telepo.com

För mer information, kontakta:

Lars-Michaël Paqvalén, VD och grundare
micke@telepo.com