Telge AB

Telge Peab sätter spaden i jorden

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 08:48 CET

Telge och Peab startar nu verksamheten i det gemensamma byggbolaget Telge Peab. Bolaget är ytterligare ett initiativ för att lösa det angelägna problemet att få fler i arbete. Syftet är att skapa byggjobb för flyktingar, personer med försörjningsstöd och arbetslösa byggnadsarbetare. Till våren inleds byggandet av nya bostäder i Södertälje.

Det nya byggbolaget kommer att erbjuda flyktingar, personer med försörjningsstöd och arbetslösa byggnadsarbetare jobb och lärlingsplatser. Bolaget kommer därför ha en anställningsmix av erfarna byggarbetare och personer med liten eller ingen erfarenhet från branschen som får varva praktiskt arbete med kompetensutveckling.

–Det här samarbetet är ytterligare ett exempel på hur Telge arbetar med hållbarhetsfrågor. Telge Peab är ett av de samarbeten vi startat för att lösa Södertäljes utmaningar på ett affärsmässigt sätt. I det här fallet gäller det både bostadsbrist och långtidsarbetslösa byggarbetare och flyktingar, säger Kjell Hasslert, koncerndirektör på Telge. Är det inte affärsmässigt är det heller inte långsiktigt är vår och Peabs inställning.

Bolagets första projekt blir att bygga drygt 80 välplanerade bostadsrättslägenheter om 1-5 rum och kök i Kv Körsbäret vid Södertälje Sjukhus i Södertälje. Säljstart planeras till mars 2010 och i april börjar man bygga. Rekrytering av personal kommer att ske med början i februari med hjälp av bland annat Manpower Telge AB, Södertäljes arbetslivskontor och Arbetsförmedlingen.

–Med Telge Peab kommer vi att både producera bostäder och ta ett samhällsansvar. Eftersom byggbranschen står inför stora pensionsavgångar kommande år behöver vi hitta nya lösningar för att rekrytera och utbilda hantverkare, säger Tomas Anderson, VD på Peab Bostad AB.

Läs mer om bolaget på http://www.telgepeab.se

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA

Kjell Hasslert, VD Telge AB, 0708-51 57 00

Tomas Anderson, VD Peab Bostad AB, 0733-37 20 00*