Teligent

Teligent annonserar order för fyra olika marknader

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2003 13:54 CET

Koncernövergripande affär med Atlantique Telecom gällande Mobile Pre- Paid, Messaging och SMSC i nordöstra Afrika

Teligent kan idag lämna ytterligare information gällande en affär, inkluderad i tredje kvartalets orderingång, erhållen via Teligents franska dotterbolag. Det handlar om en leverans inom tre av de största områdena av mervärdestjänster till fyra olika afrikanska marknader. Ordern mottogs under det tredje kvartalet 2003 och leveranserna sker i olika faser under de första månaderna av 2004.

Affären anses vara av strategisk vikt för Teligent då den inkluderar en komplett paketering av Mobile Pre-Paid, Messaging och SMSC för växande marknader i en för Teligent tämligen ny region. Kunden, Atlantique Telecom, är baserad i Elfenbenskusten och aktiv som mobiloperatör i fem afrikanska länder under varumärket Telecel. Den erhållna beställningen gäller identiska installationer på fyra av dessa marknader; Burkina Faso, Gabon, Niger och Togo.

- Om du vill behålla ledningen på en konkurrensutsatt marknad måste du klara av att möta kundernas allt större krav och förfinade behov, säger Joël Cadier, vd på Atlantique Telecom. Vi insåg att våra befintliga system inte kan ta oss till den nivå vi vill vara på och beslöt oss för en större upphandling. Vi fick svar från fyra större leverantörer inom främst pre-paid och lade ned mycket tid och kraft på utvärderingen. Teligent var det bästa alternativet för oss när det gällde såväl ledande teknologi, kvalitet, prissättning, kundanpassning som support.

Teligent, med en lång erfarenhet av mervärdestjänster för teleoperatörer, fortsätter i och med detta sin strategi att växa globalt.

- Det här är givetvis mycket glädjande för oss. Vi blir en mycket viktig leverantör till en ledande mobiloperatör på växande marknader med hela fyra installationer för de riktigt stora mervärdestjänsterna mobilsvar, kontantkort och SMS, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent AB. I och med detta följer vi upp vår stora leverans till Maroc Telecom och med tanke på regionens växande användning av mobiltelefoni så hoppas vi kunna växa ytterligare med våra befintliga kunder i nordöstra Afrika.

Teligents leveranser baseras på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Lindstén
President & CEO, Teligent AB
ulf.lindsten@teligent.se

Per Hällerstam
Managing Director, Teligent SA
Tel. +33-(0)1 48 00 18 18
per.hallerstam@teligent.fr

Om Teligent
Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone- gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O- lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 260 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.