Teligent

Teligent etablerar kontor i Dubai

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2003 12:00 CEST

Teligent meddelar idag att man i linje med sin globaliseringsstrategi etablerar ett regionkontor i Dubai, Förenade Arabemiraten, för den så kallade MENA-regionen (Middle East North Africa).

Bakgrund till etableringen är en positiv utveckling av telekombranschen i regionen, samt initiala beställningar Teligent erhållit under första kvartalet 2003.

Etableringen i Dubai är regionalt huvudkontor för försäljning och support gentemot prioriterade marknader som Bahrain, Förenade Arabemiraten och Kuwait. Teligent kompletterar etableringen med en partnerstrategi för att uppnå en optimal och kostnadseffektiv täckning av marknader i Mellanöstern och Nordafrika.

Som ett direkt resultat av etableringsarbetet erhöll Teligent en initial order i regionen under det första kvartalet av 2003. Ordern handlar om en leverans av lösningen Pre-Paid Broker till den ledande mobiloperatören i Kuwait; Wataniya Telecom.

-"Det här är en viktig milstolpe för oss då vi siktar på att bli en global aktör inom vår nisch av mervärdestjänster för operatörer", kommenterar Ulf Lindstén, vd och koncernchef Teligent AB. "Givetvis är det även tillfredsställande med en flygande start i regionen genom den order vi tagit inom pre-paid segmentet."

Pre-Paid Broker hanterar de debiteringsproblem som många operatörer möter då man vill introducera nya tjänster med nytt innehåll genom sitt befintliga pre-paid system, exempelvis MMS och GPRS tjänster. Pre-paid, allmänt känt som kontantkort i Sverige, är en viktig del i de flesta mobiloperatörers erbjudande och är i vissa nät den helt dominerande abonnemangsformen varför intresset för denna typ av lösningar är stort.

Teligents leveranser baseras på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone gruppen.

För ytterligare information, kontakta:
Ulf Lindstén, VD och koncernchef, Teligent AB
ulf.lindsten@teligent.se