Teligent

Teligent omstrukturerar och effektiviserar

Pressmeddelande   •  Nov 21, 2003 14:12 CET

Teligent meddelar idag att man genomför ett omstrukturerings- och effektiviseringsprogram efter förvärvet i september av Telspec Network Service Division. Programmet innebär att cirka 25 heltidstjänster försvinner, främst i England och Spanien. Kostnaden för omstruktureringen kommer att belasta resultatet för fjärde kvartalet 2003.

– För att använda oss av alla fördelar som förvärvet från Telspec kan ge oss måste vi nyttja alla möjligheter till effektiviseringar och däribland finns även neddragningar av personal. Det är min absoluta övertygelse att detta är nödvändiga och riktiga steg vi måste ta, säger Ulf Lindsten, vd och koncernchef, Teligent AB. Vår vision är att nå en position som en globalt ledande leverantör inom vår nisch. Genom att dra nytta av samtliga fördelar av förvärvet, vilket inkluderar synergier inom såväl personal, teknik, erbjudande som säljkanaler, bygger vi en stark bas för att kunna uppnå våra långsiktiga mål.

Teligent är noterat på Stockholmsbörsen och levererar, baserade på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E, mervärdestjänster till teleoperatörer. Plattformen används i skrivande stund för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen.

För ytterligare information, kontakta:
Ulf Lindstén Lars Alm
President & CEO, Teligent AB CFO, Teligent AB
Tel. 08 520 660 50 Tel. 08 520 660 16
ulf.lindsten@teligent.se lars.alm@teligent.se

Om Teligent
Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T-mobile USA, Tele2, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen.

Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Före genomförandet av omstrukturerings- och effektiviseringsprogrammet hade Teligent 285 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.