Mental Coaching AB

Temavecka om sorg

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 15:05 CET

Det finns många myter om sorg, men också mycket rädslor om att hamna i sorg. Eller att möta människor i sorg, trots att det är det normala tillståndet vid en förlust. Under vecka 11 har bloggen 365 dagar en temavecka om sorg. Idag skriver Leif Ericson om att förlora ett barn. Imorgon skriver Marianne Pettersson om fyra begravningar och ett bröllop.

Sorg förknippas oftast med dödsfall men det kan även vara en skilsmässa, långvarig sjukdom, förlora arbetet, dåligt förhållande till kollega/barn/partner/föräldrar/syskon, gå i pension, flytta, förlora en kroppsdel som ett bröst vid cancer med mera. Oförlöst sorg drar mycket energi vilket i sin tur gör att vår livskvalitet kan försämras genom förlorad livsglädje och energi. Vi blir ofta trötta, har värk i kroppen och chansen finns att vår sömn försämras. Våra matvanor kan förändras, koncentrationssvårigheter på arbetet, likaså humörsvängningar som till exempel ilska och bitterhet.

Sorg är normalt och helt naturligt men ändå vår mest försummade och undanträngda känsla både av oss själva och av vår omgivning. Många gånger är vi rädda för de starka känslor som uppstår vid en förlust, både att uppleva den själv men också att möta den hos andra. Sorg är inte ett problem som måste lösas intellektuellt, inte heller ett sjukdomstillstånd. Förr eller senare så drabbas vi alla av sorg. Det går inte att undvika, och lika väl som livet innehåller glädje, arbete och gemenskap så innehåller det även sorg genom olika förluster. Under vecka 11 har bloggen 365 dagar en temavecka om sorg. I sju dagar kommer fem personer att skriva om sin personliga syn på sorg, och samtidigt slå hål på några myter.

Bloggen 365 dagar är en del av Mental Coaching AB som arbetar med person- team- och ledarskapsutveckling. För ytterligare information vänligen kontakta Marianne Pettersson på 076 237 4862 eller via epost: marianne@mcoaching.se

Mental Coaching AB hjälper företag och organisationer att se möjligheter med fokus på lösningar och resultat istället för problem. Genom person-, team- och ledarskapsutveckling skapar vi bättre förutsättningar för din personal. Detta görs genom väl beprövade metoder som skapar utveckling och arbetsglädje i organisationen. Utifrån företagets behov skräddarsyr vi kurser, föreläsningar och workshops. Mental Coaching AB erbjuder även enskilda samtal utifrån organisationen/individens situation. I företaget ingår också ett antal bloggar både på svenska och på engelska. Likaså artiklar inom områdena stresshantering, målfokusering, krishantering, sorgbearbetning, psykisk ohälsa, framgångsfaktorer, balans, livsstrategier med mera.