Apollo

Temperaturen i charterbranschen stiger när snön faller

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 11:55 CEST

Snövädret i söndags ledde till att rekordmånga svenskar bokade en charterresa. Apollo sålde i söndags 73 procent fler resor än normalt. Det vädermässiga bakslaget har fortsatt påverka bokningsingången som hittills denna vecka är 49 procent högre än samma period förra året.

-  Vi har den senaste månaden, som ju varit ovanligt kall, sett att bokningarna stigit i takt med att temperaturen vägrat göra det. I söndags tror jag att många tappade tron på att det blir någon vårvärme och rekordmånga bokade en resa i ren desperation, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Den ovanligt kyliga våren har lett till att försäljningen av charterresor den senaste månaden legat 29 procent över vad den brukar. Det är både sommar- och vinterresor som svenskarna bokar i ett rasande tempo just nu.

I sommar är det Grekland och Kroatien som är de stora vinnarna.  Apollo som är Sveriges största arrangör av resor till både Grekland och Kroatien jublar. Till Grekland har försäljningen ökat med 28 procent. Kroatien slår alla rekord och har bokat 54 procent bättre än förra året.

I vinter toppar Apollos nyhet Tobago tillsammans med Goa försäljningslistan just nu.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet i Sverige. Apollo är ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Apollo tillhör Kuoni Nordic och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair. Falk Lauritsen, Golf Plaisir, Lime Travel och Krone Golf  samt aktivitesanläggningen Playitas på Fuerteventura tillhör också den nordiska delen av koncernen.  Kuoni Nordic har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.