Malmö SymfoniOrkester, MSO

Tengstrand & MSO

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 15:28 CET

Ständigt lika populäre pianisten Per Tengstrand gästar Malmö SymfoniOrkester under ledning av chefdirigent Vassily Sinaisky nästa vecka, då han är solist i Tjajkovskijs första pianokonsert. Dessutom framförs ”symfoniernas symfoni”, Brahms fyra. Två konserter görs i Malmö (torsdag 28 januari) och Växjö (lördag 30 januari) samt en kortare Efter jobbet-konsert (onsdag 27 januari) med bara Brahms på programmet. I februari väntar sedan ett Beethovenmaraton för Per. Under åtta veckor framför han samtliga 32 pianosonater på Victoria i Malmö, Skissernas museum i Lund och Dunkers i Helsingborg.

VASSILY SINAISKY, DIRIGENT
MSOs chefdirigent Vassily Sinaisky är en rutinerad musiker med diger meritlista. Tiden efter Musikkonservatoriet i Leningrad var han assistent till den legendariske dirigenten Kirill Kondrasjin hos Moskvafilharmonikerna. Sinaisky vann guldmedaljen i den prestigefyllda Karajantävlingen 1973 och engageras sedan dess av orkestrar över hela världen, bl a har han dirigerat Los Angeles Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Concertgebouw-orkestern i Amsterdam, Pittsburgh Symphony Orchestra och Finska Radions Symfoniorkester. Konserter och skivinspelningar kritikerrosas. Åren 1991-1996 var Sinaisky chefdirigent och konstnärligt ansvarig för Moskvafilharmonikerna. Därefter erhöll han samma position hos Ryska statens symfoniorkester, som han lämnade så sent som 2002. Genom åren har Sinaisky även arbetat mycket med opera och varit förste gästdirigent vid Bolsjoj i Moskva. Han har haft framgångar vid Komische Oper i Berlin och English National Opera i London.

Numera har Vassily Sinaisky sin bas i Amsterdam, där han bor på Bachstraat ett stenkast från Concertgebouw. Staden är ett stort musikaliskt centrum och det är nära till allt. Inte minst till Manchester i England och uppdraget som förste gästdirigent sedan 1996 för BBC Philharmonic Orchestra och till Malmö förstås. Från och med hösten 2009 är Sinaisky dessutom permanent gästdirigent vid Bolsjoj.

Med BBC-orkestern i Manchester har Sinaisky gjort ett antal skivinspelningar på Chandos, främst med rysk musik av bl a Balakirev, Sjtjedrin, Glinka och Sjostakovitj. Sommaren 2007 påbörjade han och MSO inspelningen av Franz Schmidts fyra symfonier för skivmärket Naxos. Schmidts Symfoni nr 1 kom ut i mars 2009 och har hyllats både i Sverige och internationellt. Symfoni nr 2 släpptes i september samma år och lyftes nyligen fram i brittiska musiktidskriften Gramophone som en ”lysande inspelning”.

PER TENGSTRAND, PIANO
Den populäre pianisten Per Tengstrand från Växjö gör succé på succé, inte minst i USA där han är bosatt med sin fru och kollega pianisten Shan-shan Sun. (Tillsammans utgör de Tengstrand-Sun Piano Duo.) Washington Post har beskrivit Per Tengstrand som ”tekniskt fulländad, kraftfull, med intuitiv säkerhet” och New York Times ”superb svensk pianist”. Han har genomfört otaliga turnéer, framträtt på festivaler och spelat i de förnämsta konserthusen i Wien, Paris, Osaka, New York, Genève och Amsterdam, för att nämna några, samt vunnit första pris i internationella tävlingar såsom Cleveland International Piano Competition 1997. År 2005 förärades han med den svenska kungliga medaljen Litteris et Artibus för sina extraordinära konstnärliga insatser, han var då den yngste mottagaren någonsin. Han är konstnärlig ledare för Helsingborg Pianofestival, Giresta Pianofestival, Växjö Kammarmusikfestival och New Nordic Music Festival i Scandinavia House, New York. Man kan höra Per Tengstrand på en rad skivor, utgivna på egna skivbolaget Mindfeel. Han har spelat in musik av bl a Mozart, Liszt, Brahms, Chopin och Beethoven samt Dichotomie av Esa-Pekka Salonen och musik av Ola Salo, sångare i The Ark, på skivan An Arkeology. Dokumentärfilmen Solisten av Magnus Gertten och Stefan Berg skildrar Pers magiska ögonblick i bl a Washington och Helsingfors, men också livet i skuggan av strålkastarljuset: de ensamma timmarna på hotellrum och flygplatser, det eviga nötandet och övandet, den stenhårda konkurrensen och den klassiska musikvärldens krav på perfektion.

I februari ger Per Tengstrand sig i kast med ett Beethovenmaraton, under åtta veckor framför han samtliga 32 pianosonater på Victoria i Malmö, Skissernas museum i Lund och Dunkers i Helsingborg. Han håller även på att spela in alla sonaterna, första skivan med nr 1, 2 och 3 (op 2) har just blivit klar.

Per Tengstrand är utbildad i Malmö, Paris och Genève för Hans Pålsson, Romuald Sztern, Dominique Weber och Dominique Merlet. Vid Pariskonservatoriet tilldelades han Premier Prix (Första pris) och Prix Spécial du Jury (Juryns specialpris) och vid Genèvekonservatoriet erhöll han Prix de Virtuosité (Virtuospriset). När han tilldelades första pris för sina slutexamina i Paris bröt den hänförda publiken det 200 år gamla applådförbudet.

PROGRAM
Malmö Konserthus
Onsdag 27 januari 2010 kl 18.00

Brahms/Efter jobbet