SLOW FOOD SÁPMI

Terra Madre invigt- Indigenous People 2011 till Jokkmokk

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 18:54 CEST

Terra Madre invigdes med tal från samerna.

En storartad presentation med musik, orkester med 250 barn och en imponerande flaggparad inledde invigningen av Terra Madre. Den samiska fanan bars av Kajsa Fjellström från Sápmi och bredvid henne bar Kajsa Sahlin från Stockholm den svenska fanan. Efter tal av Carlo Petrini, Slow Foods internationelle president, talade bland andra Ol-Johán Sikku, ordförande för Slow Food Sápmi.

I sitt tal kungjorde Ol-Johán Sikku att Terra Madre Indigenous People 2011 kommer att arrangeras i Jokkmokk den 17 -20 juni. Det är av stor betydelse för det samiska folket att få arrangera den första Indigenous People inom Terra Madre, menar han.

I talet betonade han samhörigheten med jordens 300 miljoner urfolk. Ursprungsfolken lever på naturens villkor och traditionell matkultur, hälsan och livet är knutna till dessa. Men han kritiserade även de multinationella bolagens och industriländernas kortsiktiga och ansvarslösa miljö- och klimatpolitik som drabbar urfolken.

– Jag uppmanar jordens urfolk, småbönder, fiskare och andra vänner av naturen att visa kraft och mod att förändra de felaktiga beslut som maktens företrädare tvingar på oss, sade han. Slow Food är en världsomspännande gräsrotsrörelse för en hållbar matkultur. En matkultur som sätter in maten i sitt kulturella sammanhang, vilket gör att matens roll i ursprungsfolkens kulturer får stor betydelse för oss alla.

Samernas delegation är på 28 personer och de kommer företrädesvis från svenska och norska Sápmi. Det är matkunnigt folk som får visa sina produkter under mässdagarna i Turin. Greta Huuva, av regeringen utsedd matambassadör finns på plats liksom samepolitikern Lars Anders Baer.

– Slow Food filosofin med ledorden gott, rent och har snabbt funnit sina goda anhängare bland jordens urfolk. En hållbar matkultur som sätter in maten i sitt kulturella sammanhang gör att matens roll i ursprungsfolkens kulturer får stor betydelse för oss alla, säger Ol-Johán Sikku.

Under de närmaste dagarna råder det stor aktivitet för delegaterna till Terra Madre. Drygt 70 så kallade Earth Workshops arrangeras, det som diskuteras spänner mellan skydd och bevarande av utsäde som är på väg att försvinna, via livsmedelssäkerhet och mångfald, GMO-relaterade frågor till Slow Food i matsalen. Det är med andra ord ett program med såväl bredd som djup. Några av Earth Workshops har forum via internet där vem som helst är välkommen att deltaga.

Bild finns: Ol-Johan Sikku.jpg
Bildtext: Ol-Johan Sikku, hälsade jordens urfolk välkomna till Jokkmokk i juni 2011 till första TMIP.

Information som rör samer under Terra Madre och Salone del Gusto: på plats i Turin är Nils-Henrik Sikku, koordinator för TMIP 2011, tel: 0706 754 379

www.slowfood.com
www.salonedelgusto.com