"Terrorister - en film om de dömda" visas i riksdagen

Pressmeddelande   •  Sep 22, 2003 15:42 CEST

Dags för de folkvalda att lyssna!

- Nu är det dags för de folkvalda att få höra de röster som ännu inte nått dem - rösterna från de dömda efter händelserna i Göteborg.

- Det handlar om att visa en verklighet som ligger bortanför de flesta riksdagsledamöters, att ge röst och ansikte åt dem som dömdes, säger Kalle Larsson, riksdagsledamot för vänsterpartiet och initiativtagare till filmvisningen.

På tisdag den 23 september klockan 13.30 visas den omdiskuterade filmen ”Terrorister – en film om de dömda”, i riksdagen. Hittills har ledamöter och anställda från i stort sett alla partier föranmält sig för att se filmen som kommer att presenteras av filmarna Stefan Jarl och Lukas Moodysson.

- Filmen visas just när den allmänna motionstiden inleds i riksdagen, och visst kan man hoppas att den väcker en och annan tanke inför motionsskrivandet, säger Kalle Larsson.

Media är välkomna att se visningen och därefter prata med dem som så önskar bland deltagarna.

För mer information; Kalle Larsson, riksdagsledamot vänsterpartiet, 070- 343 96 74

Så här presenterar Folkets bio filmen:

Terrorister - en film om dom dömda
Av Stefan Jarl och Lukas Moodysson, Sverige 2003, 85 minuter

Nu har det gått två år sedan Göteborgskravallerna. Men fortfarande är såren inte läkta. Någonting hände under och efter Göteborg, som kom att förändra Sverige. Vi har fått höra det officiella Sverige kalla demonstranterna i Göteborg för ”ligister”och ”huliganer”, ja, rent av ”terrorister”. Så här sa statsminister Göran Persson i TV: ”Det här är en militärt organiserad grupp, med god utrustning, bra samband, utomordentligt väl planerat och med stora ekonomiska resurser, som syftar till att stoppa en demokratisk process”.

Men är detta verkligen hela sanningen? Idag höjs kritiska röster som menar att laglösheten på gatan i Göteborg bleknar i jämförelse med laglösheten under de efterföljande processerna och att efterspelet till kravallerna är en stor rättsskandal.

Vilka var aktivisterna som reste till Göteborg? Hur tänkte de och hur såg de på världen? Detta ville de två filmregissörerna Lukas Moodysson och Stefan Jarl ha svar på och reste runt till fängelserna för att tala med de minst hörda, aktivisterna, de hittills drygt 60 dömda som tilldelats sammanlagt 45 års fängelse. Det blev ett omtumlande, provokativt och utmanande möte mellan de unga aktivisterna och de två filmarna.

”För två år sedan var det EU-toppmöte i Göteborg. Vi har gjort en film om några av dem som var där, några av dem som dömdes till fängelse efteråt. Vi ville höra deras röster, se deras ansikten. Vi ville ta del av deras version av vad som hände i Göteborg. Vi ville veta deras åsikter om tillståndet i världen.”
Lukas Moodysson och Stefan Jarl