Chimney

Terry Gilliam och Spike Jonze fick Lost Liner att välja Chimney

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2012 19:31 CET

1 december så går Lost Liner ihop med Chimney. Detta för att skapa en stark och tydlig satsning på High End 3D VFX för långfilm och reklam. Lost Liners långa erfarenhet och erfarna supervisors blir ett prefekt komplement till Chimneys redan befintliga kreatörer.

-       Vi ser en enorm möjlighet att tillsammans hantera större projekt och skapa fantastiska effekter genom att finnas med i hela processen från manus till leverans, säger Ulf Lundgren från Lost Liner.

Lost Liner har under de senaste åren producerat avancerade effekter och helanimerade projekt till en lång rad olika projekt och kunder. Kvalitet och finish är något som märks tydligt i projekten och har varit en tydlig drivkraft på företaget. Teamet på Lost Liner består av 2 supervisors i form av Ulf Lundgren och Oskar Wahlberg som backas upp av Björn Lundgren. VFX producent för projekten är Niklas Gunnarsson. Tillsammans har vi mer än 60 års erfarenhet av 3D och VFX från internationella storfilmer till animerade reklamfilmer.

-       Chimney har fått förtroendet att jobba med en rad väldigt spännande filmprojekt nästa år, med filmskapare som exempelvis Terry Gilliam, ”Zero Theoreme” och Spike Jonze ”Her”.

Samtidigt är vi i produktion av Fredrik Bonds långfilmsdebut, ”The Necessary Death of Charlie Countryman”, med Shia LaBeouf i huvudrollen och den svenska filmen ”Hundraåringen Som Försvann”.

Att i det läget kunna få förmånen att få hit Lost Liners otroliga kompetens är naturligtvis helt fantastisk. Lost Liner kommer på ett utmärk sätt komplettera våra team både i Sverige och på de övriga kontoren i Europa säger Fredrik Zander.

Med Lost Liner som 3D avdelning så blir Chimney komplett som kreativ helhetslösning för såväl stora långfilmer som avancerade reklamfilmer. VFX avdelningen kommer sitta på Chimneys kontor på Sturegatan 58 för att integrera och arbeta tillsammans samtliga bolag i koncernen.

-       Genom nära relation med beställare så kommer vi tillsammans kunna leverera fantastisk kvalitet och en smidigt och enkel process hela vägen genom projektet. Det kommer leda till att vi får ännu fler stora och prestigefulla projekt till Sverige, säger Fredrik Zander

Vid frågor kontakta:

Fredrik Zander, Chimney, +46 70 376 98 02

Ulf Lundgren, Lost liner +46 70 224 50 99

Chimney is one of Europe’s leading digital media production companies offering services for broadcast productions, music videos, commercials, web campaigns and feature films. Chimney has 200 creatives in 5 countries including Sweden, Germany, Poland, Denmark and Ukraine. Chimney has worked with most big international brands including Nike, Mercedes, Coca Cola, Puma, BMW, Dior, Adidas as well as some of the biggest artists today, Madonna, Lenny Kravitz, Lady Gaga, Pink, David Guetta, Mika, Jennifer Lopez and Robbie Williams.

Contact info:

Michal Kalinowski, CEO