TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Teveserie gav helt ny produkt för Artex

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 16:08 CET

Tack vare TV8 och Ingenjörsförbundets gemensamma satsning - serien ”Innovatörerna” - har textilföretaget Artex fått in en helt ny produkt i sitt sortiment: Överdragsklädslar i skinn. Björn Samenius är affärsutvecklare:
– Programmet handlade om skinnföretaget Elmo restart efter en konkurs. Två företagsexperter hade kallats in för att tillsammans med personalen i Svenljunga skapa nya idéer. Det var då vårt företag dök upp. Idag finns produkten hos Skandinaviens ledande bildelskedja Mekonomen.

Björn Samsenius, som själv intervjuades i programmet, säger att efter avsnittet i Innovatörerna så var det många som kontaktade Artex. Många ville beställa läderklädslar omgående till sina sportbilar och transportfordon.

Högg direkt

Tack vare en anställd på Elmo som kom förslaget upp under en ”Brain storming” i programmet:
- Elmo Calf skulle bereda skinnen och vi skulle konfektionera dem. Vi högg direkt och det kan handla om upp till 10 000 meter skinn under ett år. Konkurrensfördelen med den nya produkten, som är ny på marknaden, är priset. Tidigare har det kostat upp till 15 000 kr att byta två säten till skinn. Vi erbjuder samma koncept för 4 000 kronor och garanterar att det sitter som en originalklädsel, säger Björn Samsenius.

Ökad orderstock

Artex största affärsområde är industriell sömnad och tapetsering. Med kunder inom fordonsindustrin och branscher som möbel, transport, varv, arkitekter, innovatörer, konferensanläggningar och kyrkor. Produktion sker i Sverige, Lettland och Vitryssland.

Artex har klarat sig ganska helskinnade ur finanskris och lågkonjunktur under 2009 trots en rysare i maj:
- Vi tvingades varsla och genomgå en rekonstruktion. Orsak: Fordonsindustrins kollaps. Idag är bilden en helt annan. Vi har återanställt och orderstocken har växt. Vi har ökat marknadsandelarna inom tågsektorn och vi ska presentera flera nyheter på Stockholmsmässan  mellan den 9 till 13 februari. En båtrelaterad nyhet som vi tror mycket på, säger han.

Samarbeta

Björn Samenius går tillbaka till teveprogrammet:
- Ett praktexempel på hur små och medelstora företag kan samarbeta med varandra för att utveckla ny affärsidéer. Inom textilen, som är en av Sveriges absoluta framtidsbranscher, kan vi samverka betydligt mer för att skapa nya affärer åt varandra. Idag gör Artex det med Fristads, Väveriet Uddebo och ACG-Nyström för att nämna några.

Ett problem kvarstår att lösa enligt Björn Samenius:
- Idag har vårt företag flera egna bra produkter som vi inte hinner producera själva, därför söker vi entreprenörer med ljus och lykta. Men det har visat sig svårt att få tag i personer som är beredda att satsa och ta risker. Det finns för få som är hungriga.

Artex, som har 40 anställda och omsätter 45 miljoner, är medlem i TEKO.

Klicka här för att se programmet Innovatörerna!