Linköpings Allmänna Simsällskap

Texas presenterade sig för Linköpings ASS

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 09:36 CET

Vid tisdagskvällens informationsmöte för föräldrar och simmare i LASS presenterades den nye ungdomstränaren Bengt "Texas" Svensson.

Texas är född 1956, har gått Svenska Simförbundets steg 3-utbildning och har jobbat som simtränare runt 30 år. Bland annat 18 år som simtränare i Skåne med Sjöbo SS, Österlen SIM och Landskrona Simsällskap. Därefter blev det Småland med Värnamo, Växjö och Älmhult. Han sitter också sedan åtta år tillbaka med i styrelsen för Smålands Simförbund och sitter även som ordförande i simkommittén i Smålands Simförbund. Han har genom åren lotsat fram många simmare från ungdomsåren och fram till junior- och seniorlandslag. Ett namnkunnigt exempel är Jonas Åkesson - världsmästare på 50 m fjärilsim!

Texas berättade om sin grundfilosofi: Att det är viktigt att man har skoj på träningen, då blir det ett bra slutresultat. Det är också viktigt att alltid ha en öppen dialog, då har man förtroende för varandra och då blir det en bra träning. Han lägger mycket fokus på medley, dvs att simma alla fyra simsätten.

- Men ni behöver inte bli svenska mästare på 400 medley allihopa, lade han till med glimten i ögat. Däremot blir ofta medleyträningen en mycket bra grund för att bli bra i de andra simsätten.

Texas anser också att det är väldigt viktigt att bygga kring lag.

- Och de tankarna arbetade jag efter långt innan Greg Salter (svensk simnings rikstränare) ens tänkte på att komma till Sverige!

Texas, som börjar sin anställning i LASS den 28 februari, kommer främst att jobba med SUMSIM-marna, dvs åldersgruppen 16-17 år och nedåt.

Vid informationsmötet presenterades också hur LASS arbetar med sociala medier, simsportkommitténs arbete samt föreningens policy för klubbinsatser. Därefter hade de respektive grupperna separata föräldramöten.

Mer information: LASS ordförande Ramiz Zand, 0708-21 22 64

Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har vunnit SM och JSM upprepade gånger samt erövrat titeln Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008, 2009 och 2010.

LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.