Textverk

Textverk ger ut antologi

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 10:08 CET

Frilansgruppen Textverk ger i mitten av januari ut en antologi med reportage från det senaste decenniet.

– Boken är ett försök att skildra nollnolltalet genom ett tjugotal reportage. Men den är också ett debattinlägg. Vi vill med våra texter ställa frågor om journalistikens roll i dag och i morgon, säger Mattias Hagberg, medlem i frilansgruppen Textverk.

Journalistiken har förändrats radikalt under de senaste decennierna. Allt färre journalister producerar allt mer på allt mindre tid. Utrymmet för det uppsökande och undersökande reportaget har krympt avsevärt.

– Vi ser med oro på den här utvecklingen. När journalistiken förändras på det här sättet riskerar vi att få ett fattigare samhällsklimat. Vi får bara de stora nyheterna paketerade om och om igen. I många av våra reportage i den här antologin har vi valt att gå vid sidan av och till exempel återvända till platser långt efter att alla andra journalister försvunnit, säger Andreas Karlsson, ordförande i Textverk.

Antologin, som innehåller texter av Per Adolfsson, Görrel Espelund, Mattias Hagberg och Andreas Karlsson, är formgiven av Kajsa Bergström och har fått titeln På plats – reportage från nollnolltalet.

På plats kommer ut på Textverk förlag i mitten på januari 2010. Första recensionsdag  den 21 januari 2010.

Beställ recensionsexemplar på info@textverk.se

För mer information kontakta:

Andreas Karlsson, ordförande i Frilansgruppen Textverk

Mail: andreas.karlsson@textverk.se

Presentation av författarna:

Per Adolfsson är journalist och var 2000 med och startade tidningen Faktum, de hemlösas tidning i Göteborg, och var under många år chefredaktör för tidningen.

Görrel Espelund är journalist och författare. Hon har tidigare skrivit Till mänsklighetens försvar (Juridisk reportagebyrå, 2007) tillsammans med Andreas Karlsson, samt boken Reality Bites – An African Decade (Double Storey 2003).

Mattias Hagberg är journalist och författare. Han har tidigare skrivit böckerna Skräp (Atlas, 2008) och Släpp fångarna loss (Atlas, 2006).

Andreas Karlsson är journalist och författare. Han har tidigare skrivit Till mänsklighetens försvar (Juridisk reportagebyrå, 2007) tillsammans med Görrel Espelund.