Hästsportens hus

Thai Tanic och Björn Goop vann Olympiatravet – och den olympiska rörelsen fick rekordstora 10,2 miljoner!

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 09:23 CEST

Finalen av Olympiatravet på Åby bjöd på två stora vinnare.
Thai Tanic med Björn Goop som vann finalen.
Och de svenska olympierna och paralympierna som sammanlagt fick 10,2 miljoner kronor.
– Travsporten i Sverige har nu hjälpt till att lägga grunden till nya svenska framgångar i kommande OS, säger Remy Nilson, vd ATG.

Den 26:e upplagan av Olympiatravet, som arrangeras i samarbete mellan ATG och Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, vanns av norskägde Thai Tanic med Björn Goop. Ekipaget hyllades i vinnarcirkeln av en rad OS-stjärnor som Carolina Klüft, Anna Carin Olofsson samt Jonas Jacobsson, guldmedaljör i Paralympics.

I samband med invigningen fick olympierna och SOK ta emot en check på 9,3 miljoner kronor av ATG. Pengar som oavkortat går till idrottarnas satsning inför OS i Peking och Vancouver.

– Vid den här tiden på året är travet den viktigaste sporten för oss inom den olympiska rörelsen. Årets rekordbidrag från Olympiatravet kommer att betyda mycket för våra olympiers möjligheter att vara med och slåss om medaljer i nästa OS, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Sedan 1995 är också Sveriges Handikappidrottsförbund involverade i Olympiatravet. 10 procent av totalsumman tillfaller de idrottare som deltar i Paralympics. I år blev det 930 000 kronor.

– Olympiatravet är fantastisk framgång. Totalt har V75-spelarna sedan starten bidragit med drygt 142 miljoner kronor till de svenska olympierna och paralympierna. Ett stöd som bidragit till hela 224 medaljer, säger Remy Nilson, vd ATG.

För mer information, kontakta:

Stefan Lindeberg, ordförande SOK, tel 070-582 86 56
Remy Nilson, vd ATG, tel 070-527 21 58

ATGs uppdrag är att trygga de långsiktiga förutsättningarna för svensk trav- och galoppsport genom att innovativt och ansvarsmedvetet anordna spännande och underhållande spel på hästar. Det största och mest populära spelet på hästar är V75 där runt en miljon människor deltar varje vecka. Hela ATGs överskott, ca 1,3 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.