Universal Music Sweden

The Band: Live at the Academy of Music 1971 (Capitol)

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2013 10:53 CEST

Under den sista veckan i december 1971 spelade The Band fyra magiska konserter på Academy of Music i New York, med nya läckra blåsarrangemang av Allen Toussaint och gästspel av Bob Dylan på den legendariska nyårsaftonsfesten. Valda delar samlades på storsäljande dubbel-LP:n ”Rock of Ages”, som än i dag räknas till de klassiska livealbumen.

Nu finns det chans att uppleva dessa kvällar som om man själv var med på festen: ”Live at the Academy of Music 1971” är en box med fyra CD och en DVD innehållande nya stereomixar och 5.1-mixar under översyn av Robbie Robertson, som även skrivit en essä i den exklusiva boken som medföljer.

De två första CD:na innehåller versioner av samtliga låtar som framfördes under de fyra kvällarna, medan CD 3 och 4 innehåller mixerbordsmixar av helkvällen från nyårsafton. Totalt bjuds vi på 19 tidigare outgivna låtar och två filmade inslag. DVD:n presenterar låtarna på de två första CD:na i 5.1 Surround.

Även om tre av bandets medlemmar inte längre är med oss lever arvet efter The Band vidare – inte minst via dessa sagolika inspelningar, när bandet stod på sin kulmen, i New York, i december 1971.