Ladbrokes

The Booker Prize - spelarnas syn på brittisk litteratur

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2004 17:45 CEST

Morgondagens utdelning av det prestigefyllda Booker Prize i Storbritannien ser ut att gå favoritens väg. David Mitchell, som senast besökte Sverige och Göteborg under årets bokmässa, är den hetaste favoriterna med sin bok ”Cloud Atlas”.

Romanen "Cloud Atlas" med en klassisk inramning, en romantiserad dagboksberättelse från en sjöresa i Stilla havet under 1800-talet, ändrar radikalt ton, temperament och innehåll efter några sidor. En dekadent kompositör och dennes brevskrivande i ett belgiskt 30-tal väcker läsaren ur äventyrsbokens höga blå himmel. Lager på lager på lager är Mitchells berättarstil och någon har sagt att ingen kan väl som Mitchell skapa en komplexfylld tillvaro för den med skrivkramp.

”Line of Beauty” av Alan Hollinghurst håller en klar andraplats, om man får tolka spelarnas intressen, men på senare tid har ”The Electric Michelangelo” av Sarah Hall stigit snabbt i favoritskap.

Douglas Roos, Ladbrokes VD i Norden, kommenterar att spelarnas insatser klart pekar ut Mitchells som vinnare. ”De senaste dagarna har vi sett att spelarna satsar 5 gånger så mycket på Mitchells "Cloud Atlas" än på någon annan kandidat för The Booker Prize”.

Vinner Mitchells är det förlust för Ladbrokes. 1,4 miljoner kronor har hitintills omsatts på spelet. Det största enskilda vadet är på Mitchells med 2 800 kronor.

ODDS

David Mitchells – Cloud Atlas 2.00
Alan Hollinghurts – The Line of Beauty 3.50
Colm Toibin – The Masters 6.00
Sarah Hall – The Electric Michelangelo 7.00
Achmat Dangor – Bitter Fruit 13.00
Gerrard Woodward – I´ll go to Bed at Noon 13.00

Mer information finns på www.ladbrokes.com

För mer information:

Douglas Roos, Ladbrokes VD Norden, +46-8-407 64 40, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes är världens största bookmaker och en del av Hilton Group PLC som är noterat på Londonbörsen. Ladbrokes omsatte ca 94 miljarder kronor 2003 och sysselsätter 12 000 personer. Bolaget driver 2500 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien. Ladbrokes.com har idag över 1,1 miljoner medlemmar.