The Cloud

The Cloud ingår avtal med Norlandia Hotels & Resorts avseende trådlöst bredband

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 08:20 CEST

Norlandia Hotels & Resorts, med 44 hotell i Norge, Sverige och Danmark, har ingått avtal med The Cloud, Europas största operatör av trådlösa surfzoner, avseende trådlöst bredband på sina anläggningar. Avtalet innebär att The Cloud med omedelbar verkan kommer att påbörja byggnation på Norlandias anläggningar för att integrera dem i sitt europeiska WLAN-nät.

- Efter en gedigen genomgång av marknaden stod det klart för oss att The Cloud erbjuder en unik partnerskapsmodell och en affärsmodell som gynnar kunden, oss och The Cloud, säger Norlandia Hotels & Resorts Driftchef, Terje Ropstad.

The Clouds modell gör att Norlandia Hotels & Resorts får kontroll över den trådlösa tjänsten och kan utveckla olika erbjudanden till olika kundkategorier. Till exempel kan internetaccess ingå för alla deltagare på en konferens, utvalda VIP-gäster kan få en premiumuppkoppling som gratis bonuserbjudande och så vidare. Dessutom stödjer The Clouds nätverk en mängd olika tekniker och lösningar, vilket både underlättar uppkoppling och förbättrar säkerheten för användaren.

- För oss är det viktigt att erbjuda en tjänst som är framtidssäkrad och som tillgodoser kundernas efterfrågan idag och imorgon då det gäller trådlösa bredbandstjänster, operatörer och terminaler.

The Cloud är nu den dominerande operatören av trådlösa bredbandsnät på hotell i Europa och Norden, och den kraftiga expansionen av The Clouds Europeiska trådlösa bredbandsnät fortsätter.

- Vi är stolta över att ha tagit en ny affärsmodell till marknaden som bygger på öppenhet och valfrihet för kunderna. Detta har resulterat i en stor framgång både för oss, våra partners och inte minst våra användare, säger The Clouds Nordenchef, Roald Sandén.

The Cloud ser även en fortsatt kraftigt ökande användning i sitt nätverk drivet av att privatanvändarna nu på allvar börjat använda terminaler och tjänster som stödjer WLAN, t.ex. iPod och mobil IP telefoni.

- Användningen av WLAN kommer att öka kraftigt de kommande åren. Dels som en följd av en generell ökad mobil dataanvändning som kommer att betyda att 3G näten behöver avlastning, men också till följd av en avsevärt förbättrad användarupplevelse och den överlägsna prestandan i denna typen av nät.

Kontakt
Terje Ropstad, Driftchef Norlandia Hotels & Resorts, +47 22989700, terje@norlandia.no

Roald Sandén, Nordenchef The Cloud: +46 705818609, roald.sanden@thecloud.net

Magnus Ahlström, Marknadschef The Cloud, +46 709468000, magnus.ahlstrom@thecloud.net

Om The Cloud
The Cloud är Europas största operatör av trådlösa surfzoner och erbjuder WLAN på över
12 000 platser i Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. The Clouds infrastruktur är operatörsneutral, vilket innebär att olika konkurrerande leverantörer kan samsas i samma nät och erbjuda trådlöst LAN (även kallat wlan eller wifi) till sina kunder. Med The Cloud kan ägare av publika platser (som järnvägsstationer och hotell) maximera sina intäkter genom att stödja alla större service providers på plats och ge sina besökare en flexibel och användarvänlig internetlösning. The Cloud startade 2004 och har i dag partners som 02, British Telecom, Telenor, Ericsson och Intel. Företagets investerare är bland andra Provider Venture Partners, 3i och Accel Partners.

Om Norlandia Hotels & Resorts
Norlandia Hotels & Resorts är en norskägd hotellkedja som startades 1995. I dagsläget driver vi 44 hotell, varav 10 i Sverige, 31 i Norge och 3 i Danmark. Vår affärsidé är att vara en skandinavisk kedja av resortanläggningar och medelstora hotell präglade av personlig service och god kvalitet. Vart och ett av våra hotell har sina personligheter och sin speciella inriktning. Vissa är inriktade mot vintersport, andra har sin starkaste säsong under sommaren, medan ytterligare andra är fullserviceanläggningar året runt. Några är speciellt duktiga på konferenser med mängder av aktiviteter och ett pulserande nöjesutbud. Andra har sin styrka i ett centralt läge för affärsresenären eller är speciellt anpassade för barnfamiljen. De svenska anläggningarna består bland annat av Stöten i Sälen, TanumStrand, Strand Hotell Borgholm och Ronneby Brunn. Mer information finns på www.norlandia.no