Empires Varumärken (C3, Salter, HoMedics, Cuisinart, BaByliss, BaByliss for Men, HMDX och The House of Marley).

The Empires nya dotterbolag Gerby tecknar distributionsavtal med italienska Saeco

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 15:49 CET

Idag blev det klart att Gerby Produkter AB tecknar ett distributionsavtal med den italienska tillverkaren av espressomaskiner, SAECO. Avtalet träder i kraft 1 april och gäller försäljning, marknadsföring och after sale hantering i Sverige, Norge och Finland. Saeco grundades 1981 och blev på kort tid det världsledande varumärket inom espresso och helautomatiska kaffemaskiner.

Saecos värld stavas kaffe och kaffemaskiner. Med stor passion har man drivit sitt varumärke och gjort bolaget till kaffevärldens ledande innovatör.
Saeco International Group S.p.A omsätter drygt 500 miljoner Euro och har en marknadsandel i Europa på cirka 30 % inom espressomaskiner och cirka 40 % inom helautomatiska kaffemaskiner.

Gerbys produktportfölj kompletteras alltså med ännu ett världsledande varumärke och sortimentet inom espresso och kaffemaskiner blir genom avtalet med SAECO komplett.

- Saeco har tagit fram en helt ny linje kaffemaskiner för 2006 designade för att passa i den Skandinaviska miljön. Vi är mycket stolta över att få presentera dessa nya kaffemaskiner som kompletterar våra C3 maskiner på ett utomordentligt sätt.

- Helautomatiska kaffemaskiner är det segment inom hushållselektriska produkter där den överlägset största tillväxtpotentialen finns. Detta gäller för hela Skandinavien. Vid en jämförelse med mogna marknader som Tyskland, Schweiz och Österrike finns det potential att 10-dubbla försäljningen inom en snar framtid säger Michael Christensen, VD för Gerby Produkter AB och påminner om att det konsumeras cirka 158 liter kaffe per invånare och år, cirka 3,5 koppar per invånare och dag. (www.kaffeinformation.se)

- För The Empire är avtalet perfekt och ligger helt i linje med de ambitioner koncernen har. Detta är ytterligare ett steg i uppbygganden av The Empire som ett ledande företag inom konsumentvarusektorn, säger Johan Kalling, VD och koncernchef för The Empire AB.

Stockholm och Löddeköpinge den 22 mars 2006

För mer info kontakta: