Svenska kyrkan

The Giants fick Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 14:16 CET

Tre "överlevare" i prisfilmen The Giants. Foto: BUFF (bilden är beskuren).

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2012 har gått till ”The Giants”, i regi av Bouli Lanners. Priset – 50 000 kr – har ikväll delats ut av biskopen i Lund, Antje Jackelén.

The Giants (originaltitel: Les Géants) handlar om två bröder, 13 och 16 år gamla, som befinner sig ensamma på landsbygden en sommar. Övergivna av sina föräldrar spårar allt ur. Tillsammans med en polare kör de bil och hittar på avancerat bus. För att få pengar hyr de ut familjens hus och flyttar själva in i ett sommarhus som står tomt.

Juryns motivering lyder: ”Med ett magnifikt foto och ett imponerande samspel berättar The Giants en bitterljuv saga om tre överlevare. Vi dras in i ett gränslöst landskap där pojkarnas äventyr skildras med fördomsfri kreativitet och humor, utan vuxnas pekpinnar. Resultatet är en smittande känsla av befrielse och tilltro till det som är värdefullt i livet!”

En trailer för The Giants finns HÄR.

Det är sjätte året i rad som Svenska kyrkan medverkar med ett eget filmpris i barn- och ungdomsfilmfestivalen, BUFF, i Malmö. Årets jury bestod av:
Beatrice Lönnqvist, ordförande, stiftsadjunkt för konfirmand- och ungdomsfrågor i Stockholms stift. Hon leder bland annat nätverket Sho, som bedriver ungdomskultur­spaningar. Tfn 0702-164005.
Nils Lundström, är pedagog och musiker på Kraftstationen, en ungdomsdiakonal mötesplats i centrala Malmö som drivs av Svenska kyrkan.
Alexandra-Therese Keining, regissör, slog igenom förra året med uppmärksammade "Kyss mig", en kärlekshistoria mellan två kvinnor.
Erik Bäfving, regissör, fick Svenska kyrkans kulturstipendium 2010 för kortfilmen "Dagar emellan", om en tonårings bearbetning av faderns självmord.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris tilldelas filmer med hög konstnärlig kvalitet, som ska kunna användas i kyrkans ungdomsarbete och synlig­göra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både barn, ungdomar och vuxna. Bakom priset står Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö kyrkliga samfällighet.

Läs mer om Svenska kyrkans filmarbete här.
Kontaktperson: Svenska kyrkans kulturhandläggare Mikael Larsson, 018-16 99 62.