LOVEFiLM

The Hurt Locker mest uthyrd 2010 enligt statistik från LOVEFiLM

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 11:27 CET

Statistik från Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, visar att den flerfaldigt Oscarbelönade krigsfilmen The Hurt Locker var den mest uthyrda filmen under 2010. Statistiken baseras på LOVEFiLMs närmare 1,6 miljoner svenska, norska, danska, brittiska och tyska medlemmars hyrfilmsvanor.

Den prisbelönta amerikanska krigsfilmen The Hurt Locker från 2009 toppar LOVEFiLMs uthyrningsstatistik för 2010. Statistiken som baseras på antalet uthyrda titlar på LOVEFiLMs samtliga fem marknader (Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland) visar att The Hurt Locker är den som hyrts allra flest gånger av LOVEFiLMs närmare 1,6 miljoner medlemmar.

The Hurt Locker belönades 2009 med sex Oscar, bland annat för bästa manus och regi. Regissören Kathryn Bigelow, även känd för surfactionklassikern Point Break, beskriver sin realistiska skildring av Irakkriget i filmen The Hurt Locker med orden: ”Krigets snuskiga lilla hemlighet är att en del män älskar det. Jag försöker avtäcka varför, försöker se vad det betyder att vara en hjälte i den typ av strider som utmärker krigen på 2000-talet”.

”Hyrfilmsstatistiken visar att 2010 framförallt var Hollywoods år, då alla filmer på topp-tio listan är amerikanska storproduktioner. Vinnaren The Hurt Lockers popularitet återspeglar troligtvis det faktum att filmen belyser ett aktuellt och omdebatterat ämne”, säger Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM.

På andra plats på topplistan återfinns den något mer lättsamma komedin The Hangover (Baksmällan) från 2009, som skildrar fyra amerikanska mäns eskapader under en svensexa i Las Vegas. Den tredje mest uthyrda filmen 2010 är den romantiska komedin The Proposal från 2009, där megastjärnan Sandra Bullock spelar huvudrollen.

Topp 10 totalt – uthyrda filmer 2010 Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland (titel, år)

1. The Hurt Locker (2009)
  2. The Hangover (2009)
  3. The Proposal (2009)
  4. Up (2009)
  5. District 9 (2009)
  6. Sherlock Holmes (2009)
  7. 2012 (2009)
  8. The Taking of Pelham 123 (2009)
  9. Avatar (2009)
  10. The Time Traveler's Wife (2009)

Topp 3 Sverige – uthyrda filmer 2010:
1. The Hurt Locker (2009), 2. District 9 (2009), 3. The Hangover (2009)

Topp 3 England– uthyrda filmer 2010:
1. The Hurt Locker (2009), 2. The Hangover (2009), 3. District 9 (2009)

Topp 3 Norge – uthyrda filmer 2010:
1. The Hurt Locker (2009), 2. District 9 (2009), 3. The Hangover (2009)

Topp 3 Danmark – uthyrda filmer 2010:
1. The Hurt Locker (2009), 2. District 9 (2009), 3. Sherlock Holmes (2009)

Topp 3 Tyskland – uthyrda filmer 2010:
1. Inglourious Basterds (2009), 2. Avatar (2009), 3. Sherlock Holmes (2009)

Snabba fakta från LOVEFiLMs hyrfilmsstatistik 2010:

-       Amerikanska storproduktioner dominerar.
-       Inga svenska eller skandinaviska filmer återfinns på listan.
-       Samma titlar toppar uthyrningsstatistiken i Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien. Tyskland skiljer sig mest från övriga marknader.
-       Filmen Up som återfinns på plats 4 är den enda animerade filmen på listan.
-       Regissören bakom Sherlock Holmes, Guy Ritchie, är den enda icke-amerikanska regissören på listan.

För att ta del av den detaljerade sammanställningen ”LOVEFiLM - Hyrfilmåret 2010”, vänligen klicka här.

För mer information:

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

Hans Wiklunds filmblogg på LOVEFiLM.se: wiklundloves.blog.lovefilm.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1,5 miljoner medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland över 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan och streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och vi har rötter i Brafilm och Boxman. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.