Drakamöllan gårdshotell

"The Magical Cuisine of Drakamöllan" - Drakamöllans nya kokbok på engelska

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2015 20:06 CEST

Drakamöllan ger nu ut "The Magical Cuisine of Drakamöllan", en ny, unik kokbok. Ingalill Thorsell, som äger Drakamöllan på Österlen, har här samlat hotellets favoritrecept genom åren och även kompletterat med nya. Den nya boken är Drakamöllans fjärde bok på eget förlag. De tidigare är alla prisbelönade och den första kokboken är slutsåld sedan länge.

Varför en kokbok på engelska?

-Drakamöllan har många internationella besökare som länge efterfrågat en bok på engelska, säger Ingalill Thorsell. Somliga vill nog ge bort den i present, andra tänker själva laga våra rätter när de kommer hem.
Förordet är skrivet av den japanske mode- och textildesignern Akira Minagawa. Han är mycket förtjust i Drakamöllan och har bott här många gånger. I sommar återvänder han tillsammans med alla sina 77 anställda som besöker Drakamöllan i fem omgångar.

Vilken typ av recept finns i boken?
"The Magical Cuisine of Drakamöllan" är heltäckande och omfattar allt från lammkotletter och torsk till bröd och sillinläggningar. Här finns också ett särskilt avsnitt för advent och jul, och några sidor om gårdens spännande historia.

"Eve´s tomato tart" och "Crunchy topped apple cake"är exempel på klassiska recept i boken.
I den nya kokboken bidrar alla Drakamöllans tre kockar med nya favoriter. Lena Stålhammars lingonparfait är ett exempel. Gustav Jönssons jordärtskockspuré ett annat, liksom Anna Johanssons förrätt med stolt fjällskivling. Flera av de nya recepten har valts ut för att de är moderna varianter av svenska klassiker och innehåller svenska råvaror som lingon, sill och löjrom.

-Vi vänder oss till alla som är nyfikna på modern svensk mat, både foodnördar och vanliga människor, säger Ingalill Thorsell. Vi vet att recepten gillas för att de är enkla, att ingredienserna finns att få tag på och att de inspirerar och lockar till nytänkande. Precis som Drakamöllans matfilosofi.- Vår mat talar till alla sinnen, det är ett kök inte bara för gommen. Råvarorna hämtar vi mestadels från närområdet, en hel del odlar vi själva och svamp och bär plockar vi i skogen.

Invest in Skåne, det officiella marknadsföringsbolaget för att stärka skånskt näringsliv och skånska företags konkurrenskraft i världen, ser Drakamöllan som en utmärkt representant för det unikt skånska köket och har redan köpt in ett antal böcker som ska användas som gåva till utländska delegationer.

-Invest in Skåne tar emot ett stort antal utländska delegationer varje år, säger Stefan Johansson, VD för Invest in Skåne. Och då gäller det att göra ett bestående positivt intryck, både med hårda och mjuka fakta. Drakamöllans miljö och mat har det vi framhåller som unikt för Skåne, och vi ser fram emot dela med oss av den skånska maten till våra gäster, presenterad i denna exceptionella bok.

Mer om boken:

Foto: Lars Strandberg, Design: Ronnie Nilsson,
Text: Ingalill Thorsell, Översättning: Anita Shenoi.
Boken omfattar 264 sidor och innehåller 86 recept och några sidor som berättar om gården. Den trycks i 2000 ex på Exaktaprinting AB i Malmö. Boken kan köpas på Drakamöllan och i utvalda boklådor.

Det här är Drakamöllans fjärde bok på eget förlag. De andra är: Drakamöllans Kök (utsågs 2008 till Best Local Cookery Book in Sweden av World Gourmand Cook Book Awards), Drakamöllans Kök, Höst & Vinter (Svenska Publishing-priset 2012) och Drakamöllans Magi, (Svenska Designpriset, silver, 2013).

Kontakt:

Ingalill Thorsell, Drakamöllan tel. 044- 35 10 16 eller 070- 540 92 13 info@drakamollan.com

Om du vill ha högupplästa pressbilder från kokboken, skicka ett mail till info@drakamollan.com

Drakamöllan Gårdshotell är ett litet, personligt hotell på Österlen med endast 12 rum, inrymt i en pietetsfullt renoverad skånegård med anor från 1600-talet. Drakamöllan är välkänt för sitt goda kök och har gett ut tre prisbelönta kokböcker. Matsalen är öppen enbart för boende gäster, men sista söndagen i månaden är alla välkomna på söndagsmiddag. Gården ligger mitt i ett fantastiskt naturreservat, perfekt för promenader. Både sommar - och vintertid anordnas här operaföreställningar. Årets sommaropera som framförs i Midsommarhelgen är "Tosca" som arrangeras i samarbete med guidOpera i Köpenhamn. www.drakamollan.com