Musichelp sweden ab

The Magnettes får Live at Hearts låtskrivarstipendium 2017

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2017 16:04 CEST

The Magnettes, foto Beata Cerwin

The Magnettes - Rebecka Digervall, Sanna Kalla och Tomas Bäcklund Thuneström - får ta emot 2017 års låtskrivarstipendium från Live at Heart. Gruppen släppte sitt debutalbum 30 juni och är aktuella för spelningar i Örebro och på Live at Heart.

- Världen håller på att upptäcka The Magnettes på allvar och vi vill gärna ge dem goda möjligheter att skapa ny musik här i Örebro, säger Lars-Göran Rosén, musikansvarig på Live at Heart. Det här är ett band från framtiden som har något viktigt att säga och något stort på gång.

Med sin upproriska, moderna, synth-, riot grrrl- och new wave-influerade pop har The Magnettes spelat på festivaler som Summerfest (Milwaukee), South by Southwest (Austin), Future Music Forum (Barcelona) och The Great Escape (Brighton). The Magnettes har gjort avtryck och blivit omtalade av Perez Hilton, The 405 och Drowned in sound.

- Live at Heart finns eftersom vi vill ge de som skapar musik möjligheter att växa, säger Åke Lundström, VD för Live at Heart. The Magnettes har spelat hos oss tidigare år och vi har följt deras imponerande utveckling. Det kommer bli mycket spännande att se var deras karriär tar dem.

Motivering: Musik gör skillnad. Den här trion visar vägen genom att gå i täten och berätta om hur det är att hitta sin identitet och plats i världen, även när en känner sig udda. De kommer från framtiden med ett viktigt budskap - att varje människa har rätt att vara sig själv - och nu ska de berätta det för hela världen.

The Magnettes kommer från Pajala och kan ses i dokumentärfilmen Pajala State of Mind, av Hans-Erik Therus. Rebecka Digervall och Sanna Kalla videobloggar på SVTs satsning på minoriteter i Min Squad. Sveriges Radio P3s musikredaktörer har utsett The Magnettes till Framtidens artist. The Magnettes spelar Örebro fredag 19 augusti och varje dag under Live at Heart.

Stipendiet delas ut på Live at Hearts invigningsmingel och består av en veckas boende på Elite Stora Hotellet samt en veckas tillgång till inspelningsstudioMusikhögskolan vid Örebro universitet.

Live at Heart pågår 30:e augusti - 2:a september i Örebro.

www.liveatheart.se

Kontakt:

Lars-Göran Rosén

Artistansvarig

lg@liveatheart.se

Åke Lundström

VD Live at Heart

ake@liveatheart.se

Peter Åstedt

Musichelp / kontakt till The Magnettes

peter@musichelp.se

tel. +46 733 79 29 37

Musichelp Sweden AB är ett musikbolag baserat i Trosa söder om Stockholm. Företagets fokusområde är management och förlagsverksamhet men det finns även en skivbolagsdel och en avdelning med servicetjänster för bolag och enskilda artister. Musichelp arbetar mycket med export av nya svenska band och samarbeten med olika företag genom branding.