Debaser

The Mary Onettes & The Pale Corners till Debaser Medis 7 april

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2012 13:57 CET

Debaser bjuder på svensk indie av världsklass denna kväll!

The Mary Onettes
Idag en erkänd popakt i indie-Sverige men vägen har inte alltid varit så lätt för The Mary Onettes. Med en gemensam kärlek för 80- och 90-tals musik bildades The Mary Onettes 2000, främst influerade av band som Stone Roses och The Cure.

Efter två förlorade skivkontrakt och en EP med fina recensioner fick 2006 det svenska skivbolaget Labrador upp ögonen för The Mary Onettes. Självbetitlade debutskivan släpptes 2007 och bandet fick fantastiska recensioner och stor uppmärksamhet. Bland annat så var låtarna Lost och Explosions med i Grey’s Anatomy.

Det är främst bandets känsla och skicklighet med ljud som gör The Mary Onettes speciella. Otroligt välspelat med mycket känsla bygger bandet upp en storslagen ljudbild som aldrig tar för mycket utrymme. Deras musik håller en känsla av drömsk frihet och flyktig glädje som bringar lycka och harmoni över lyssnaren.

The Pale Corners
The Pale Corners ljuva toner får oss att drömma oss bort till bättre tider, när musiken från England fylldes med vänligt sinnade synthslingor och positivt poppiga gitarrer som höjdes upp av en oskyldigt drömsk stämma.

Trots att The Pale Corners funnits sen 2008 har bandet än så länge släppt ett par singlar. Första singeln ”Steve Buscemi ” gjorde stor succé i bloggsfären och släpptes på amerikanska Cloudberry Records. Sen dröjde det tills 2011 innan nästa singel ”Fireflies” släpptes och möttes av fin kritik.

4 april utkommer nästa singel, ”REM” som redan nu har smyglanserats genom den amerikanska musiktidningen Under The Radar som kallar ”REM” för en melankolisk poppärla.

DEBASER är med sina ställen Debaser Slussen, Debaser Medis, Debaser Malmö och Debaser Humlegården Sveriges största klubbscen för i första hand pop och rock med en sammanlagd kapacitet på 1850 gäster under veckans flesta dagar. Sedan starten 2002 har runt 4-5000 artister som Bob Dylan, The Strokes, Eldkvarn, bob hund, Arcade Fire, The Hellacopters, Pete Doherty, Bright Eyes, Mando Diao, The Hives, Ryan Adams och en rad internationella DJs förgyllt våra dagar.

För mer info besök: www.debaser.se
Presskontakt: viktor@debaser.se och pelle@debaser.se
Bilder: http://www.flickr.com/photos/debaser/