Debaser

THE MONOCHROME SET (UK) TILL DEBASER SLUSSEN 21/2

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 10:21 CEST

Legendariska Londonbandet The Monochrome Set stannar till på Slussen den 21 februari. Biljetter ute nu!

Bandet som bildades i slutet av 70-talet ur resterna av en tidig upplaga av Adam & the Ants, var även ett av de första banden att släppa en singel på skivbolaget Rough Trade, He's Frank (1979). Sedan dess har ytterligare ett par singlar på Rough Trade och ett antal album på bl.a Cherry Red och Mike Always, Él Records, radat upp sig. The Monochrome Sets eleganta pop har fått såväl Morrissey, Alex Kapranos i Franz Ferdinand och Graham Coxon i Blur att lyfta på öronen och har alla nämnt bandet som en influens.

Efter att ha gjort ett uppehåll på 16 år, återbildades bandet 2011. De har efter det turnerat i bl.a Japan, UK, Tyskland och tidigare 2012 släpptes albumet Platinum Coils. Den 21 februari står bandet, i samarbete med Club Platypus, på Debaser Slussens scen, med orginalmedlemmarna Bid (sång/gitarr), Lester Square (gitarr) och Andy Warren (bas). Förstärkta av Steve Brummell och svenska Helena Johansson.

DJ's: Ulrika Revenäs-Strollo (Songs & Fascination, Velocity Girls) & Paul Eade (Early Dancers, LeopardUpATree Records)

MER INFO: http://www.debaser.se/kalender/9894/

DEBASER är med sina ställen Debaser Slussen, Debaser Medis, Debaser Malmö och Debaser Humlegården Sveriges största klubbscen för i första hand pop och rock med en sammanlagd kapacitet på 1850 gäster under veckans flesta dagar. Sedan starten 2002 har runt 4-5000 artister som Bob Dylan, The Strokes, Eldkvarn, bob hund, Arcade Fire, The Hellacopters, Pete Doherty, Bright Eyes, Mando Diao, The Hives, Ryan Adams och en rad internationella DJs förgyllt våra dagar.

För mer info besök: www.debaser.se
Presskontakt: burt@debaser.se
Bilder: http://www.flickr.com/photos/debaser/