IrakSolidaritet

THE NINTH SESSION OF THE UNIVERSAL PERIODIC REVIEW- HUMAN RIGHTS

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2010 13:40 CEST

Brott mot mänskliga rättigheter som borde leda till åtal av de ansvariga, har avslöjats i media efter WikiLeaks publicering av hemligstämplade dokument om Irakkriget. Efter snart 8 års ockupation har detta inte skett trots att fakta i grunden är kända. Medias intresse har varit ganska svalt.
Irakier har länge försökt komma till tals med de fakta som nu ekar över världen och långt fler avslöjande fakta om USA:s ansvar och delaktighet i förstörelsen av Irak.

Den 3 november finns en unik möjlighet att lyssna till irakiska och andra sakkunniga talare i Geneve i samband med FN:s 4-årsgenomgång av staters förhållande till mänskliga rättigheter 1-12 november. Genomgång av USA sker 5 november.

Allmänheten vill säkert veta vad Sveriges officiella representanter tänker påpeka i samband med genomgången av USA och landets förhållande till mänskliga rättigheter i Irak. Och Afghanistan.? Vad säger oppositionen?

Program för 3 november

länk till programmet med information om möteslokal.

THE NINTH SESSION OF THE UNIVERSAL PERIODIC REVIEW

The Extra-Territorial Application of Human Rights

Reviewing the Human Rights Record of the United States of America

United Nations- Geneva 3 November 2010
11.00h-17.00h

The United States’ human rights record will be reviewed by the Human Rights Council during the Ninth Session of Universal Periodic Review (UPR) being held in Geneva from 1 to 12 November 2010. The United States will be reviewed on the morning of Friday, 5 November.

The UPR was established to undertake a review of the each States obligations and commitments under international human rights law taking in account the UN Charter, the Universal Declaration of Human Rights and the International Humanitarian Law in a manner that prompts, supports, and expands the promotion and protection of human rights.

NGOs are not allowed to speak during the official session, but they can exercise influence by bringing relevant information to the attention of States. It is for this reasons that a coalition of NGOs have organized a side event on Wednesday, 3 November 2010 at the site of the Human Rights Council in Geneva, Switzerland. At this event, prominent human rights defenders familiar with the situation of human rights in the United States will speak and NGOs and other observers will have the opportunity to submit information relevant to the review of the human rights record of the United States. The focus will be on extra-territorial violations of human rights, namely in Iraq, Afghanistan, and elsewhere.

Among the speakers will be:

·  Mr. Ramsey Clark      66th United States Attorney General

·  Mr. Dirk Adriaensens        BRussells Tribunal Executive Committee

·  Prof. Alfred De Zayas      US Attorney and Professor at the Geneva School of
Diplomacy and International Relations

·  Prof. Curtis Doebbler      American international human rights lawyer and
representative of the NGO Nord-Sud XXI

·  Mr. Sabah Al-Mukhtar      President of the Arab Lawyers Network in the United
Kingdom

·  Dr. Aziz Al- Kazaz      Iraqi human rights defender

·  Mr. Jose del-Prado      Member of the UN Human Rights Council’s Working                              Group on Mercenaries

Kontakt: info@iraksolidaritet.se