Universal Music Sweden

THE NOMADS SIGNADE TILL UNIVERSAL MUSIC

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 09:46 CET

Få band i Sverige är så legendariska som garagerockens främsta fanbärare the Nomads. Sen de singeldebuterade 1981 har de släppt nio album, ett oräkenligt antal singlar och influerat ett ändlöst antal svenska och utländska garage- och rockband. Under 80-talet stog de i framkanten för den våg av band som sökte inspiration från amerikanska 60-talsband som the Sonics, the Seeds, 13th Floor Elevators och Standells. Under 90-talet visade de vägen för den spirande svenska garagevågen med band som Hellacopters, the Hives och Backyard Babies. Genom karriären har de delat scen-  och spelat in med legender som Joey Ramone, ”Handsome” Dick Manitoba (Dictators), Jello Biafra (Dead Kennedys), Iggy Pop och Roky Erickson.

Trots sin långa karriär har the Nomads aldrig lagt ner instrumentet, pauserna må ha varit längre i vissa perioder men bandet har aldrig upphört att existera. De har nu färdigställt nytt material och kommer under våren vara aktuella med nytt album.

Universal Music är ändlöst stolta över att nu vara hem för The Garage Kings of Sweden.

The Nomads på Facebook och Spotify

bilden fr. v. Carl Ekesiöö (Universal Music), Andreas Hindenäs (Universal Music), Nix Vahlberg, Per Sundin (Universal Music), Björn Fröberg, Niklas Rune (Universal Music) Hasse Östlund, Christer Mellström (Universal Music), Jocke Ericson