Paper Province

THE PAPER PROVINCE NYHETSBREV #2

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 09:49 CET

80 deltagare på första klusterlunchen

Snacka om fullträff! När vi fredagen den 1 februari bjöd in till den första klusterlunchen tillsammans med Compare dök hela 80 personer upp för att knyta affärskontakter och höra biträdande regionsdirektören Lars Christensen berätta hur vi kan stärka våra relationer med Norge.
Nästa klusterlunch är fredagen den 1 mars. Vi återkommer med inbjudan till den inom kort.

Den här veckan bjussar vi på många kontaktmöjligheter med studenter. Bland annat en sommarjobbsmässa, och ett besök på LARM, Linköpings Teknologers arbetsmarknadsmässa.
Mycket nöje!

Finns det ett liv efter Chalmers?

Under tisdag och onsdag har The Paper Province varit på Chalmers arbetsmarknadsmässa i Göteborg, tillsammans med några av våra medlemsföretag för att marknadsföra våra Värmländska karriärmöjligheter. I samband med mässan försökte vi också locka studenter att följa med på en studieresa till några av våra medlemmar den 19 mars, där de får chansen att se om det finns ett liv efter Chalmers. Kanske rent av i Värmland. Här är en liten film vi gjorde för att marknadsföra resan. Sprid den gärna vidare.

Hitta duktiga studenter på uppdragsbörsen

Letar ditt företag efter en student som vill praktisera, jobba eller skriva sitt examensjobb på ert företag? Då kan ni använda er av uppdragsborsen.se, en webbplats som Karlstads universitet driver, där företag och studenter kan hitta varandra.På uppdragsbörsen kan både studenter och arbetsgivare annonsera kostnadsfritt för att hitta varandra. Kanske finns det redan en student som söker jobb hos just ditt företag, eller som vill skriva sitt examensarbete om något som ni sysslar med.
Vill du ha hjälp att formulera ett attraktivt anslag för att hitta en examensjobbare, kontakta Linda Blomqvist Lindström på The Paper Province.
Läs mer och skriv en förfrågan här…

Sommarjobbsmässan på KaU 11/2

Nu har ni som medlemsföretag i The Paper Province möjlighet att kostnadsfritt delta med egen monter på Karlstads universitets sommarjobbsmässa den 11 februari. Det är en unik chans att marknadsföra er organisation, och samtidigt få knyta värdefulla kontakter med framtida arbetskraft.Mässan arrangeras i transforum vid Karlstads universitet och är öppen mellan kl 10:00 - 14:00. Syftet med dagen är att koppla samman studenter och näringsliv på en arena där fokus ligger helt på årets examens- och sommarjobb.

Vill ni delta? Kontakta Monica Brandelius eller Anna Smirnoff senast den 8 februari.

Hitta studenter på LARM, LinTeks arbetsmarknadsdagar den 12/2

Den 12 februari deltar The Paper Province på LinTeks arbetsmarknadsdagar i Linköping för att marknadsföra värmländska karriärmöjligheter.

Har ert företag några lediga jobb, eller examensjobb som ni vill att vi ska marknadsföra under denna dag så är ni välkomna att kontakta Monica Brandelius. Glöm inte att skriva vem som är kontaktperson.

Så kan vi stärka relationerna med Norge

Oslo står för fem procent av den Värmländska arbetsmarknaden eftersom 6000 värmlänningar dagligen pendlar över gränsen. Och under ett år spenderas ungefär fem miljarder norska kronor i Värmland, vilket står för 30 procent av vår regionala marknad.Men hur kan vi stärka våra relationer med Norge ytterligare? Och hur kan vi öka vårt affärsutbyte framgent?

Läs vad biträdande regionsdirektör, Lars Christensen svarade på de frågorna under den första klusterlunchen…

Toppnamn till PACSEM 2013– Rabatt för medlemmar i The Paper Province

Den 6-7 mars samlar The Packaging Arena de absoluta toppnamnen inom förpackning och innovation i Karlstad. ABSOLUT VODKA, BillerudKorsnäs, ICA, Oriflame och Tetra Pak är några av namnen på talarlistan. Som medlem i The Paper Province har du möjlighet att delta till medlemspris.
Läs mer och anmäl dig här…

The Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att The Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.