Paper Province

THE PAPER PROVINCE NYHETSBREV #5 2013

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 12:36 CEST

DET HÄR BORDE VARENDA UNGE FÅ UPPLEVA

Bromsarna skrek panikslaget när jag i strid med gravitationen brakade ner för branten. En våldsam vurpa. Skrubbsår på armbågen. Kvistar i kedjan. Men det var det värt.Belöningen var denna förlamande vackra skog.
Platsen är Brattforsleden strax söder om Filipstad. Efter några kilometers cykling kom jag fram till ett parti med "dödisgropar". Enligt Wikipedia är det ett geologiskt fenomen som uppstått där en stor bit av en glaciär blivit liggande och omgivits av sediment som kommer med vattnet från glaciären som drar sig tillbaka. Resultatet är djupa gropar, som när jag tittade ner i dem över kanten fick mig att tänka på hur jag tror det är att titta ner i en slocknad vulkan.
Ett trettiotal höjdmeter nere i en av dessa gigantiska gropar fanns en liten liten sjö av alldeles klart och genomskinligt vatten. Precis här vurpade jag ner och satte mig vid strandkanten. Vinden tystnade och solen log sitt bredaste leende. Vattenytan var blank och stilla som en glasskiva.
Det här, tänkte jag, borde varenda unge få uppleva. Då skulle de förstå hur vacker naturen är, och de skulle förstå att den är värd att vårda och ta hand om.

700 åttondeklassare invaderade Karlstads universitetet

Sverige kommer få akut brist på ingenjörer och tekniker. Därför arrangerade The Paper Province tillsammans med de andra klustren och Karlstads universitet och Teknikcollege en interaktiv teknikmässa för att väcka grundskoleelevernas teknikintresse.

Här kan du se en kort film om vad de fick uppleva…

Lining Nordic - Ny medlem i The Paper Province

Lining Nordic Korrosionsskydd AB startades redan 1984 av Jonas pappa, Sigvard, med inriktning på syrafasta murningar och syrafasta gummeringar för korrosionsskydd i cisterner, blektorn och tankar. Enligt företagets vd, Jonas Lundell, är de så gott som ensamma i Sverige om att hantera kombinationen av gummering och syrafast murning, som krävs i miljöer med mycket höga temperaturer.

Läs mer om Lining Nordic här…

Klusterlunch om affärsmöjligheter i Norge

Vill ditt företag ta del av de affärsmöjligheter som nu erbjuds på den norska marknaden? Då är det hög tid att hoppa på tåget! Flera företag är redan igång - men det behövs betydligt fler resurser för att täcka de kompetensbehov som finns på den norska marknaden. Projekt Business Värmland är nu igång med att förmedla värmländska resurskonsulter som efterfrågas av projektets samarbetspartners på den norska marknaden.

Kom på klusterlunchen och få reda på vilka affärsmöjligheter du har.

Läs mer och anmäl dig här…

Intergraph - Nytt medlemsföretag som hittar genvägari din process

Det finns inga mysterier längre.

Allt är kartlagt. Prydligt sorterat, rationellt organiserat och vackert presenterat i högupplöst 3D. Åtminstone för de industrier och företag som använder Intergraph’s mjukvaror för att designa, projektera, konstruera och driva sin produktionsanläggning.

Läs om vårt nya medlemsföretag, Intergraph här…

20% rabatt på Dömle Herrgård för medlemmar

The Paper Province har tecknat ett avtal med Dömle Herrgård som ger alla våra medlemsföretag 20 procent rabatt på konferenspaket.

Läs mer här…

Naturvårdsverket får ej ta ut vissa avgifter avseende utsläppsrätter

Utsläppsrätter är en svårnavigerad juridisk historia. Och om du inte har koll på hur det fungerar och vad som krävs av dig så kan det bli dyrt. På vår hemsida berättar advokat Viktor Falkenström om utvecklingen i ett aktuellt fall hämtat från vårt kluster.

Läs hans redogörelse här…

Värmlands klimatdag

– Det finns ljusglimtar.

Den 28:e maj arrangerade Energikontor Värmland och Länsstyrelsen Värmland den återkommande klimatdagen, som syftar till regionens mål att Värmland ska vara klimatneutralt år 2030. I år arrangerades Värmlands klimatdag tillsammans med konferensen Medveten grön – en kulturkonferens om hållbart konst- och kulturliv.

Läs mer om evenemanget…

Telefonapp för säkrare och vackrare offentlig miljö

Intergraph är ett nytt medlemsföretag i The Paper Province som du kan läsa om längre upp i nyhetsbrevet

Förutom att de erbjuder mjukvaror för att designa, projektera, konstruera och driva din produktionsanläggning har de också byggt en mobilapp. Appen Fixa till och den används för att rapportera exempelvis klotter och hål i vägen och mycket annat, till den kommun det berör. En slags crowd-sourcing för att hålla våra vägar och offentliga miljöer säkra, rena och snygga.

Den funkar genom att du fotograferar av hålet i vägen (eller något annat som behöver fixas till), sedan väljer du vilken kategori av fel det är och skriver en kort beskrivning. När du klickar på skicka så geotaggar appen automatiskt din bild så att mottagaren ser var felet finns och skickar ditt meddelande till den kommun som bilden är tagen i.

Appen finns både till iPhone och Android och du hittar den här…

2013-06-10 - Klusterlunch om Business Värmland

2013-06-10 - Möt infrastrukturministern

Utbildningar

2013-12-02 - Grundläggande chefs- & ledarskap, steg 1, dagtid, Karlstad

The Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att The Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.