Beriksson

The Pembrokeshire Beachfood Company – En hyllning till havet

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 12:55 CET

Ibland längtar man bara hem. Det var det som slog Jonathan Williams från Pembrokeshire i Wales när han en dag satt framför datorskärmen på sitt kontorsjobb i staden Swindon och drömde sig tillbaka till det dramatiska kustlandskapet i barndomens Wales och det lokala köket som skapade fantastiska smakupplevelser av det som havet hade att erbjuda. Där och då föddes idén till The Pembrokeshire Beachfood Company och Jonathan lämnade in sin avskedsansökan redan nästa dag.

Företaget startade 2010 som en enkel food truck, Cafe Môr, alldeles intill strandpromenaden i Pembrokeshire, bara meter från havet och de färskaste och finaste råvaror som fanns att få tag i. Food trucken fick snart rykte om sig och vann redan året därpå priset Best of the best på British Street Food Awards och 2014 utnämndes man också till Storbritanniens bästa street food/take away i ett prestigefyllt BBC-program.

Stärkta av framgångarna på hemmaplan började Jonathan att fundera på hur han kunde inspirera hemmakockar bortom Wales saltstänkta kustremsa med och snart kom The Pembrokeshire Beachfood Companys första produkter ut på marknaden. I det karga walesiska landskapet har man i alla tider tagit till vara på vad havet haft att ge, och kärleken till havet märks i alla företagets produkter – från råvarorna till designen på förpackningarna. The Pembrokeshire Beachfood Company jobbar främst med närodlade eller vildvuxna och handskördade ekologiska ingredienser och tänker hela tiden på sitt klimatmässiga avtryck, vilket gör att man kan njuta av de fantastiska produkterna med gott samvete.

Sortiment

The Welshmans caviar, av handskördad vild purpurtång får sällskap av prisbelönat havssalt från Halen Mon i Mermaid Confetti medan kryddmixen Captain Cats Môr Seasoning ger alla fisk- och skaldjursrätter ett lyft – och den är dessutom perfekt som rub för fisken på grillen till sommaren. För den nyfikne som vill experimentera och laga mat med alger och tång finns Mermaids larder – en presentask med fem olika algsorter, i den vackra flaskan Castaway Sea herbs är algerna blandade men är läckert skiktat. Och Ships biscuits ger de gamla sjömännens skeppsskorpor en modern och smakrik uppdatering.

Pembrokeshire Beachfoods sortiment finns hos återförsäljare med ett sortiment som erbjuder det lilla extra. Listan på återförsäljare kommer inom kort att uppdatera på följande sida, klicka här.

Möt oss under Formexmässan 20-23:e januari i monter C03:21.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder från The Pembrokeshire Beachfood Company här. Har du frågor får du gärna mejla Markus genom att klicka här.eller ring mig på tel: +46703883534

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.