Tovoy Solutions AB

The Playtones - In the Mood, nytt album ute nu!

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 11:09 CEST

The Playtones är tillbaka med ett sprudlande album fyllt med Rockabilly och Rock'n'Roll.
På nya skivan hittar man även en ny sida av bandet där de tar tåget till den amerikanska södern vilket ger några av spåren en hel del country-vibbar.
The Playtones har, som de gjorde på debutplattan, gått in i studion under ett antal intensiva veckor och lirat in allt. De har garvat, jammat och haft jäkligt kul. Något du hör på skivan. För så mycket som det svänger om Boppin’ Steve och grabbarna i bandet som det gör på denna platta har det aldrig gjort tidigare, och det kan vi tacka den spontana spelglädjen för. På skivan samsas nyskrivet material och ett gäng gamla klassiker. Sommarens stora partyplatta är här och det är The Playtones som står för partyt!

The Playtones har sitt ursprung i Boppin Steve & The Playtones vars energirika pianobaserade rock ‘n’ roll fortfarande genomsyrar repertoaren och bandets sound. Sammansättningen är klassik med piano, gitarr, ståbas och trummor. Kärleken till 50-talets sound och musik hörs tydligt och på senaste plattan, “Rock The Road”, markerar bandet ytterligare sina influenser inom rockabilly, rock ‘n’ roll och blues.
The Playtones består av Stefan ‘Boppin Steve’ Jonasson på piano och sång. Han har figurerat på rock- och rockabillyscenen sedan mitten av 90-talet och är även bandets grundare. Han handplockade medlemmarna för att soundet skulle bli rätt; på ståbas finns Mattias ‘Doghouse Matt’ Schertell, på gitarr Anders ‘Rubber Duck’ Svensson och på trummor Johan ‘Sweet’ Svensson. Bandet har sin hemvistelse i sydöstra Sveriges hörn – Blekinge, eller Sveriges Mississippi om man så vill.

Maria Lien
PR & Communication Manager