Anoto Group AB

The Royal Wolverhampton NHS Trust investerar ytterligare i Destiny Wireless INKWRX™ datafångstplattform

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 07:31 CET

Guildford, Surrey ,England och Lund den 8 februari 2016 – Destiny Wireless, ett bolag i Anoto Group AB-koncernen meddelar att The Wolverhampton NHS Trust (RWT) investerar ytterligare 0,5 GBP miljoner i INKWRX™ datafångstplattform. Affären innebär integration av INKWRX i ytterligare tre år, vilket är fortsättning av en installation som skedde 2010. INKWRX är kritiskt för RWT:s hantering av patientdata och underlättar akutvård och annan hälsovård i West Midland i Storbritannien. RWT har mer än 800 bäddar och har 8000 hälsovårdspersonal anställda.

”RWT:s beslut att använda INKWRX som en central del av deras strategi för fångst av patientdata för mottagare av patienter understryker lösningens relevans och mångsidighet avseende effektivitet och utmaningar i patientvården inom Englands hälso- och sjukvård”, säger Edward Belgeonne, grundare av och VD för Destiny Wireless. ”Vi fortsätter att se ökat intresse från RWT avseende INKWRX:s kapacitet för fångst av patientdata och ser lösningen som ett av våra nyckelområden för tillväxt under de kommande åren.”

Användningen av INKWRX ger mer tid till vård av patienter – upp till en patient per vårdpersonal – genom att minska tid och kostnad för administration genom automatiserad input av data. Digitalisering av journaler genom Anotoanpassade formulär eliminerar arkivering, fysisk lagring och dokumentförstöring, vilket förbättrar avsevärt planeringen av vård och tillförsäkrar att journalerna aktualiseras snabbt och att de därigenom förblir korrekta.

Simon Parton, Chef för Software Services hos RWT säger: "Vi är glada över samarbetet som har utvecklats mellan Destiny och RWT över flera år och de vinster för vår rörelse som vi säkerställt genom att använda INKWRX™”

INKWRX är en kritisk komponent för migration till ett nytt underliggande databassystem för RWT. Det är också en väsentlig del av RWT:s strategi att uppfylla sina förpliktelser enligt brittiska CIP ( Cost Impovement Programme) och agendan för QIPP (Quality, Innovation, Productivity and Prevention), vars syfte är att förbättra kvalité och leverans av National Health Service (NHS) vård och samtidigt reducera kostnader och återinvestera inbesparingen i vården. RWT kan också genom användningen av INKWRX uppfylla kraven för NHS Englands Digital Maturity Index.

Stein Revelsby, VD för Anoto Group säger: ”att det är mycket tillfredställande att se en sådan värdefull kund förnya sitt avtal som en följd av effektiviseringar med Anotos teknologi. Efter tio år av förbättringar av hur vård kan levereras så ser vi fram emot ytterligare många år av förbättringar.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05

Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund

www.anoto.com

Om Anoto Group
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar.

Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst i klassen avseende digitala anteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering.
Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.
För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,
Följ oss på Twitter: @anoto

About Destiny Wireless Ltd.

INKWRX™ by Destiny Wireless is a web-based digital data capture platform which allows businesses to go paperless or paper-lite; capturing important business information effortlessly using tablets or digital pens. By moving customers from pure paper forms to digitally-integrated ones, INKWRK reduces paperwork delays and helps build custom workflows that integrate with a company’s current system. Founded in 2002, Destiny became a subsidiary of Anoto Group AB in August 2011. To learn more about Destiny Wireless and INKWRX™, visit: http://www.inkwrx.com/.

Press Kontakt:

Anoto:

press@anoto.com

(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.