Inova

”theGoob”: VÄRLDENS FÖRSTA 3D-ANIMERADE BLOGGARE

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2008 08:53 CEST

Konceptet är unikt. Världens första 3D-animerade bloggare, karaktären Dwayne ”theGoob” Gunderson är just nu på väg till Hollywood för att genomföra sin dröm och bli skådespelare. Via sin hemsida distribuerar han text- och videobloggar från sin resa tvärs genom USA. Produktionsbolaget bakom idén är Assorted Nuts Animation Studios.

Den animerade karaktären Dwayne ”theGoob” Gunderson bryter upp från sin slumrande hemstad New Brockton, Alabama för att finna lyckan i Hollywood. Planen är enkel - att ta en Greyhound buss direkt till Los Angeles. Allt går dock inte riktigt som planerat och ”theGoob” hamnar mitt i ett äventyr som ingen kunnat förutse. Med hjälp av sin mobiltelefon bloggar han sin resa. På hans hemsida www.thegoob.com kan man följa text- och videobloggar från avresedagen och framåt mot det stundande målet, Hollywood.

Produktionsbolaget bakom idén och genomförandet är Assorted Nuts Animation Studios. Flertalet samarbetspartners har redan kopplats till detta globala projekt. Bland dem; Sony Ericsson, MobiSpine och Joost. Sony Ericsson tillhandahåller ”theGoob” videobloggar som innovativt mobilt innehåll samt distribuerar mer innehåll baserat på "theGoob" genom sin globala web- och waptjänst "Fun & Downloads" och hos Joost får ”theGoob” en egen kanal.  I USA pågår förhandlingar för en uppföljande TV-serie och intresse har redan uttalats för att producera en spelfilm kring ”theGoobs” äventyr.

”Att ge liv åt en animerad skådespelare är en utmaning och att kunna animera ”live” har ställt stora krav på vår organisation. Vi har mycket bra partners ombord och det ska bli spännande att jobba vidare med fortsättningen”, säger Erik Öhrner, Marknadsansvarig på Assorted Nuts Animation Studios.

”theGoob” är extremt unik, kanske inte för sin dröm att resa till ”Hawllywood”, utan för att animationstekniken och dess nyskapande design levandegör Goobers värld, säger David L. Simon, skapare av Disneys internationella produktionsbolag och före detta chef för DreamWorks Television Animation Studios. David Simon är idag knuten till Assorted Nuts Animation Studios med ansvar för produktutveckling, speciellt i USA.

För ytterligare information kontakta:
Erik Öhrner, Marknadsansvarig, tel: 054 155620, 073 5158223 erik@assortednuts.sewww.assortednuts.se www.thegoob.com
För högupplöst pressbild: www.assortednuts.se/news.htm

Om Assorted Nuts Animation Studios: Assorted Nuts Animation Studio i Karlstad utvecklar och producerar 3D animerad film för bio och TV. Företaget utvecklar också figurer och koncept för mobila applikationer och reklam. Företaget bildades 2002 och har representation i Sverige och i USA.
Kommersiella samarbeten: Content Marketing Group  www.contentmarketing.se