Birds Will Sing For You Enterprises

THEO BERNDT på turné till Japan i maj!

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2013 13:59 CET

Theo Berndt på turné till Japan i maj!

Efter förra sommarens släpp av skivan F.E.A.R.S blev Theo Berndt kontrakterade av ett japanskt skivbolag som lanserade skivan i Japan. Albumet fick ett varmt mottagande och idag blev det klart att bandet åker dit på turné för sammanlagt 7 spelningar i slutet av maj.

Albumet F.E.A.R.S  fick bra respons på hemmaplan med fina recensioner och rotation på radio. Men kanske allra mest uppmärksamhet fick den internationellt då den spreds på stora bloggar och radio i andra länder.

- Det var efter releasen hemma i Sverige som vi blev kontaktade med frågan om de fick licensiera ut skivan till Japan, säger Linus Lundin, låtskrivare och basist i bandet.

Efter att allting var klart släpptes den som specialutgåva i september för den japanska marknaden. Releasen blev riktigt lyckat  och singlarna fick rotation på flera större rikstäckande radiokanaler. Det gick så bra att de valde att göra ännu ett släpp med bandets första fullängdare redan till julen.

Turnén sträcker sig från slutet av maj in i juni och innehåller spelningar på allt från festivaler och klubbar till akustiska sessioner i skivaffärer.

I samband med turnén släpps det även en specialutgåva för enbart Japan med tidgare outgivna låtar samt alternativa inspelningar av låtar från förra skivan.

Theo Berndt från Göteborg bildades av fyra barndomsvänner och är indiepop med stor känsla för melodier och matematiska takter. Efter två studioalbum och spelningar på landets större klubbar och festivaler har bandet spelat sig utanför landets gränser med Europaturné och flera andra spelningar utomlands.

Under våren kommer Theo Berndt göra ett fåtal klubbspelningar i Sverige samtidigt som de förbereder sig för turnén och färdigställer nytt material som väntas komma senare i år.

Läs mer på:

BIRDS WILL SING FOR YOU | Press/Promotion