Destination Kalmar

​Therese Olin och Anders Kleist klara för Kalmar Malkars 21 KM

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2015 13:10 CEST

Lördagen den 27 juni är det dags för den tredje upplagan av halvmaratonloppet Kalmar Malkars 21 KM. Bland de startade finns bl.a. Therese Olin, Ullevi FK, som var bästa svenska dam vid Göteborgsvarvet i år och Anders Kleist, IK Akele, som slog personligt rekord när han sprang Kalmar Malkars för två år sedan. Andra löpare att hålla ögonen på är Yared Admaso från Hälle IF och Ida Nilsson och Lotta Nyberg från Högby IF.

Mellan 500 och 600 löpare väntas starta i årets lopp. Banan är snabb och flack, vilket arrangören Calle Nilsson tror lockar många löpare.
– I Kalmar har man chans att göra en bra tid eftersom banan är så flack. Många uppskattar också att det är ett envarvslopp, det känns lättare att springa om man möter ny miljö hela tiden. Jag skulle vilja säga att Kalmar Malkars både är landets flackaste och vackraste lopp, säger han.

I år satsar man mer på att locka hela familjen till evenemanget. På Malkars Kalmar Västra, där start och målgång finns, kommer det att finnas flera roliga barnaktiviteter.

Om Kalmar Malkars 21 KM
Tid: Lördagen den 27 juni 2015, kl. 16.00
Plats: Malkars, Kalmar Västra
Distans: 21,1 km

För mer information, se:
irunkalmar.com/kalmarmalkars21km

eller kontakta:
Calle Nilsson, Högby IF/Destination Kalmar
Tel: 070-444 31 02

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.