Thomanders Jul i Lund

Thomanders Jul är nu ett Miljömärkt Event

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 10:14 CET

BILDER OCH LOGGA FÖR MILJÖMÄRKT EVENT SKICKAR VI OM DU SÄNDER ETT EMAIL TILL VÅR PRESSKONTAKT.

-Det är fantastiskt roligt att vi redan andra året kan göra vårt evenemang till ett Miljömärkt Event, säger Lena Birgersson, projektledare för Thomanders Jul i Lund. Men egentligen är det en självklarhet för ett evenemang som använder sig av 1800-talet som ram.

-Vi behöver inte bygga upp vare sig tält eller scener, vi använder oss av innerstaden som
 bakgrund och kuliss. Här åker vi hästskjuts och till Lund är det enkelt för de flesta att ta sig kollektivt. Och som kuriosa, på kaffekalaset för Emilie Thomander har vi använt gamla, fina porslinskaffekoppar som alla får ta med sig hem.
- Håll Sverige rent- stiftelsen som utfärdar miljömärkningen konstaterade också att det sällan varit så lätt att utfärda märkningen som till oss. Vår målsättning är att Thomanders Jul i Lund ska upplevas som en god förebild där miljön sätts i fokus och där besökarna uppmuntras att agera miljövänligt.
Med hjälp av de kriterier som gäller för ett miljömärkt evenemang har Thomanders Jul satt upp miljömål och åtgärdsprogram för evenemangen. I det arbetet ingår bland annat att utbilda medarbetare och funktionärer i miljöfrågor och att påverka sponsorer och leverantörer att ta hänsyn till miljöaspekter och hållbar utveckling.

Bild1: Loggan för Miljömärkt Event

Bild 2: Hästskjuts i Lund, en självklarhet om man vill vara ett Miljömärkt Event. Mats Thomasson i Löberöd kör hästskjuts med sina nordsvenska hästar, Luringen och Bayar.

Mer upplysningar:

Lena Birgersson
Thomanders Jul i Lund
lena.birgersson@thomandersjul.se
tel. 070- 55 22 446
www.thomandersjul.se

Sponsorer 2013 är:
Lunds Kommun, Sparbanksstiftelsen Öresund, Fastighetsägarföreningen Lunds City, Handelsföreningen i Lund, Citysamverkan Lund, Axis, Borstahusen, Johan Wester, Grand Hotel, Restaurang Stortorget, Klostergatans Vin & Delikatess, Patisseriet, Tehuset Java, RR-revision, Länsförsäkringar, Backamöllan Byggnads AB, Marie Källkvist, Tegnérs Matsalar, Gnejs och Coop Mårtenstorget

Thomanders Jul i Lund är ett nytt roligt projekt som får Lunds centrum att sjuda av liv under adventshelgerna. Starten skedde i december 2012. Under det gemensamma temat Thomanders Jul samlas marknadsföringen för besöksmål, museer, hotell, restauranger och butiker i Lunds centrum. Målet är att Lund på sikt ska bli Sveriges julstad nummer 1. Bakom projektet står tre lundabor som bildat den ideella föreningen Thomanders Jul i Lund.www.thomandersjul.se