Thomanders Jul i Lund

Thomanders Jul i Lund 2013 – startar nu!

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2013 18:01 CEST

Thomanders Jul i Lund, fjolårets uppskattade projektet där Lund profilerar sig som en ”gammaldags” julstad, fortsätter även under 2013. Det står klart sedan Kommunstyrelsen i Lund på onsdagseftermiddagen beviljade en ansökan på 300 000 kronor från den ideella föreningen.

-Vi är otroligt glada över detta, säger Lena Birgersson, initiativtagare till Thomanders Jul. Det innebär att kommunen tror på vårt projekt och satsar så att vi kan utveckla det.

-Grundkonceptet blir detsamma i år, vi koncentrerar oss på de fyra adventhelgerna i december. Då vill vi att alla, både lundabor och tillresta, beger sig till centrala Lund för att både ta del av och bidra till en gammaldags julstämningen där vi tar avstamp i 1800-talets julfirande i Lund.

Under helgerna bjuds bland annat på utomhusteater, hästdroskor, julmarknad på Stortorget, musikorkestrar, sångkörer och chans för de små barnen att träffa Tomtemor och Tomtefar.

Här är några nyheter som Thomanders Jul räknar med att genomföra 2013:
- Ett fördjupat samarbete med Kulturen med en särskild stadsvandring med Thomandertema och fler 1800-talsklädda flanörer på stan´.
- Studentsångarna gör en egen, ny uppsättning av ”Lille Viggs äventyr på julafton”, Viktor Rydbergs novell från 1871.
- Stadsbiblioteket erbjuder flera programpunkter, främst för barn.
- En helg i Emilie Thomanders anda med bland annat skånskt hantverk och föreläsning om kvinnornas villkor på Thomanders tid.

-Vi välkomnar också alla näringsidkare, föreningar och besöksmål i Lund att bidra med programpunkter. Flera restauranger och butiker har hakat på och ser att de kan öka sin omsättning genom att delta. Tehuset Java tillverkar och säljer till exempel ett eget Thomander-te med ”licens” från föreningen.

Innan Kommunstyrelsen fattade sitt beslut om bidrag med 300 000 kronor hade Thomanders Jul i Lund har säkrat drygt 600  från sponsorer, varav 300 000 är ett bidrag från Sparbanksstiftelsen Öresund.

Mer upplysningar:

Lena Birgersson
Thomanders Jul i Lund
lena.birgersson@thomandersjul.se

tel. 070- 55 22 446

www.thomandersjul.se

Gilla oss gärna på Facebook
www.facebook.com/Thomandersjulilund

Ekonomiska bidragsgivare 2013 är hittills:

Lunds Kommun, Sparbanksstiftelsen Öresund, Handelsföreningen i Lund, Fastighetsägarföreningen Lunds City, Citysamverkan Lund, Axis, Borstahusens Kommunikation, Anders Wester, Grand Hotel, Restaurang Stortorget, Klostergatans Vin & Delikatess, Patisseriet, Tehuset Java, Länsförsäkringar och  Tegnérs Matsalar.

Thomanders Jul i Lund är ett nytt roligt projekt som får Lunds centrum att sjuda av liv under adventshelgerna. Starten skedde i december 2012. Under det gemensamma temat Thomanders Jul samlas marknadsföringen för besöksmål, museer, hotell, restauranger och butiker i Lunds centrum. Målet är att Lund på sikt ska bli Sveriges julstad nummer 1. Bakom projektet står tre lundabor som bildat den ideella föreningen Thomanders Jul i Lund.www.thomandersjul.se