Thomanders Jul i Lund

Thomanders Jul i Lund 2014 – julen som den var förr

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 13:35 CEST

Julevenemanget Thomanders Jul i Lund är en succé och fortsätter nu under adventshelgerna 2014.

Thomanders Jul har 1800-talstema och det blir hästdroskor, utomhusteater, julbodar fyllda med mat och juldelikatesser, tomtenissar, musikkårer, positivhalare, sångkörer och mycket mera - det blir en jul som förr i tiden.

Invigningen sker lördagen den 29 november när Tomten väcks ur sin långa och djupa sömn. Platsen är Stortorget i Lund och alla barn är särskilt välkomna att hjälpa till.
Emilie Thomanders Dag firas den 7 december. Då anordnas högmässa med 1800-talstema, historiska föreläsningar, gammaldags skånskt kaffekalas och julverkstad för barn.

Thomanders Jul i Lund pågår i centrala Lund den 29-30 november, 6-7 december samt 13 och 20 december.
-Vi vill påminna besökarna om en gammaldags jul, en jul som vi drömmer om lite till mans, säger Lena Birgersson, projektledare. Vi hälsar alla besökare välkomna till ”julstaden Lund”.

Thomander-familjen

Johan Henrik Thomander och hans fru Emilie är frontfigurer för projektet. De är värdiga representanter för 1800- talets Lund. Johan Henrik Thomander var professor, rektor vid Lunds Universitet, biskop och riksdagsman. Familjen var en av de första i Lund som firade jul som vi gör i dag med julgran och julklappar. Idag kan vi få en inblick i hur familjen levde genom att besöka Thomanderska huset på museet Kulturen i Lund.

Mer upplysningar:

Lena Birgersson
Thomanders Jul i Lund
lena.birgersson@thomandersjul.se
tel. 070- 55 22 446

Hemsida: www.thomandersjul.se

Facebook: www.facebook.com/Thomandersjulilund

Pressbilder finns att ladda ner från hemsidan

Pressbilderna är fria. Fotografens och illustratörens namn ska anges. Se respektive bild. Illustrationen är gjord av Sven Nordqvist. Skicka ett mail, så sänder vi den separat.

Ekonomiska sponsorer 2014 är :

Lunds Kommun, Sparbanksstiftelsen Öresund, Event in Skåne, Crafoordska stiftelsen, Handelsföreningen i Lund, Fastighetsägarföreningen Lunds City, Citysamverkan Lund,
RR-revision, Johan Wester,Yours Sincerely, Grand Hôtel, Restaurang Stortorget, Klostergatans Vin & Delikatess, Patisseriet, Tehuset Java, PipeDream Production, Ahlgrens Konfektyr, Lundabryggeriet och Länsförsäkringar.

Arrangemanget Thomanders Jul i Lund har startats och drivs av den ideella föreningen Thomanders Jul i Lund. Arrangemanget pågår i centrala Lund den 29-30 november, 6-7 december samt 13 och 20 december 2014www.thomandersjul.se