Thomanders Jul i Lund

Thomanders Jul i Lund, nu rullar det igång

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 12:44 CEST

Nu är det bestämt , Thomanders Jul i Lund blir av. Under adventshelgerna i december ska alla som besöker centrala Lund kunna uppleva den trivsamma julstämningen och en fläkt av 1800-talet. På sikt ska Lund ska med hjälp av detta helt nya marknadsföringsgrepp bli Sveriges julstad nummer 1.

Under det gemensamma temat Thomanders Jul samlas marknadsföringen för besöksmål, museer, hotell, restauranger och butiker i Lunds centrum. Det innebär att i centrala stan kommer en rad aktiviteter med fläkt av 1800-tal att dyka upp. Det blir positivhalare, gammaldags julbodar med plats för gårdsbutiker och konsthantverkare,musikkårer,sånggrupper, hästskjutsar och gatuteater.

Loggan och illustrationen för Thomanders Jul i Lund är gjord av den kände barnboksillustratören och författaren Sven Nordqvist , mannen bakom ”Pettsson och Findus”- böckerna.
-Jag läste arkitektur i Lund på 60-talet, säger Sven Nordqvist, och jag hyser fortfarande varma känslor för staden. Därför var det roligt att göra den här illustrationen av familjen Thomander framför sitt hus.

Hela projektet drivs med sponsorsmedel och fler sponsorer välkomnas. Sparbanksstiftelsen Öresund, Fastighetsägarna, Handelsföreningen och Citysamverkan är de största sponsorerna hittills.
-Men vi kan redan nu erbjuda ett bra program, säger Stéfanie Feldmann-Olofsson, och programmet utökas efter hand som vi får fler sponsorer.
Lunds kommun, föreningar, butiker och restaranger, privatpersoner och institutioner
inbjuds att delta och komma med egna initiativ som ligger i linje med 1800-talstemat.
Volontärer är också välkomna.

Idén kommer från den ideella föreningen Thomanders Jul i Lund som startats av tre lundabor, Lena Birgersson, Hanna Frykman och Stéfanie Feldmann-Olofsson som känner varmt för sin hemstad och som vill stärka Lunds centrum och öka attraktiviteten.
-Vi vill skapa förutsättningar för ett myllrande folkliv och en ökad handel och besöksnäring i Lund under december månad.
- Vår förhoppning är också att vi kan ge våra barn och barnbarn några riktigt glada barndomsminnen.

Maila oss, så skickar vi Sven Nordqvists fina logga för publicering!

Hemsidan kommer så småningom.

Thomanders Jul i Lund

Lena Birgersson, tel. 070- 55 22 446