Destination Kalmar

Thomas Löfkvist klar för Kalmar Grand Prix

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2014 07:30 CEST

Nu är det klart att elitcyklisten Thomas Löfkvist deltar i Kalmar Grand Prix på lördag, den 2 augusti.

Löfkvist, som idag tillhör det schweiziska stallet IAM Cycling Team, blev den yngsta svenska proffscyklisten genom tiderna 2004. Sedan dess har meriterna blivit många. 2008 blev han t.ex. den andra svensken i historien att bära en vit ledartröja under Tour de France och året efter fick han bära den rosa ledartröjan under Giro d’Italia. 2010 slutade han på 15:e plats i Tour de France.

Andra kända namn som tävlar i Kalmar på lördag är:

• Jonas Ahlstrand, Giant-Shimano, som vann sin första proffstävling i år (Circuit Cycliste de la Sarthe),
  • Michael Olsson, Team Argon, som är dubbel svensk mästare (2013 och 2014) och
  • Alexander Wetterhall, Upsala CK, som för ett par veckor sedan vann elitklassen i U6 Cycle Tour.

Kalmar Grand Prix genomförs i år för fjärde gången och antalet deltagare blir fler än någonsin. 59 elitcyklister från Sverige, Norge, Danmark och Finland väntas delta. I år kommenteras loppet av den kände cykelkommentatoren Roberto Vacchi, som till vardags syns på tv-kanalen Eurosport. Vacchi brukar också vara speaker vid det svenska fotbollslandslagets hemmamatcher och under Vasaloppet.

– Kalmar Grand Prix har gott rykte bland landets elitcyklister och är ett lopp de inte gärna vill missa. Dels känner cyklisterna av stödet från den stora och engagerade publiken, dels är det en gemytlig stämning mellan cyklister och funktionärer, berättar Jan Hammarkvist, projektledare för Kalmar Grand Prix.

Starten sker på Larmtorget, mitt i centrala Kalmar, kl. 19:00 och sedan pågår loppet en timme. Därefter körs två extravarv där det gäller att vara taktisk för att positionera sig rätt och försöka vinna. Målgången sker även den på Larmtorget, liksom prisutdelningen.

Om några år kommer Kalmar Grand Prix att ha en gyllene målgång. Förutom prispengar får vinnaren nämligen sitt namn ingraverat i en bronsplatta i den stenbelagda ytan vid målgången. Hittills står det Christian Bertilsson på de tre bronsplattor som har lagts in. Bertilsson kan tyvärr inte delta i år p.g.a. en skada, så att det blir en ny vinnare i år står klart. Frågan är vem?

För mer information, se:
kalmargp.se

Eller kontakta:
Jan Hammarkvist, tel: 0703-54 53 30, e-post: jan@jhwc.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.