Thorn Lighting AB

Thorn färdigställer Allianz Riviera stadium med sportstrålkastare för Euro 2016

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2014 16:54 CEST

Allianz Riviera stadium i Nice, Frankrike, öppnade i september 2013 och representerar nästa generations stadion. Med en kapacitet på 35 000 sittplatser kommer den att stå värd för flera matcher under UEFA Euro 2016. Den stoltserar även med ett omfattande och varierat program med idrotts- och kulturevenemang, konserter och shower, samtidigt som den huserar det nationella sportmuseumet.

VINCI som är en återkommande kund och ledande aktör inom byggandet och driften av värdstadion för Euro 2016, kontaktade Thorn för leverans av sport- och områdesbelysning till AllianzRivierasplan och exteriör.

Virginie Ameingual, Teknisk säljarehos Thorn Lighting förklarar: "Vi fick projektet tack vare VINCI:s förtroende för Thorns omfattande erfarenheter inom belysning. Framför allt kunde Thorn försäkra VINCI om att de skulle uppnå det stringenta fotometriska resultat som FIFA kräver för horisontal och vertikal belysning.

Mundial och Areaflood valdes för sport- och områdesbelysning

Thorns armaturer Mundial och Areaflood valdes för arenans strålkastare där Mundial används för planen och Areaflood för de exteriöra delarna. Mundial är en högpresterande strålkastare med hög effekt som designats speciellt för att användas inom sport. För den här tillämpningen har olika precisionsoptiker använts för att uppnå enhetlighet och kombinerat med skärmar för att eliminera bländning och ljusspill uppåt.

Areaflood är en tillförlitlig områdesstrålkastare för allmänna syften med överlägsen optisk prestanda och ljusreglering. Dess exakta optiska system med integrerad skärm kontrollerar störande ljus på ett effektivt sätt (0 cd vid 90°).

Korrekt och effektiv sportbelysning med inställning för uppgift/scen

Sportbelysningslösningen har inställningar för uppgift/scen för att stadion ska kunna ställas in för ett av fyra belysningslägen för planen. Läge 1 belyser planen till 2 000 lux, vilket uppfyller kraven för Euro 2016. Läge 2 belyser planen till 1 600 lux, vilket uppfyller kraven för den nationella och första ligan. Slutligen, läge 3 och 4 belyser planen till 1 400 lux respektive 1 000 lux. Dessa lägen gör att belysningen kan ställas in till lägre nivåer när så tillåts. Förutom att säkra att korrekta belysningsnivåer används innebär de olika lägena även att energiförbrukningen kan minimeras när så är möjligt.

Försäljningschefen i medelhavsregionen Jean-Luc Allemand förklarar:"Vi är mycket stolta över att ha medverkat till belysningen i den här prestigefyllda byggnaden. Det här är ett resultat av nära samarbete mellan Vinci och Thorn, från designen till implementeringen.”

Thorn har sedan år 2000 varit en del av Zumtobel Group som utvecklar, tillverkar och marknadsför energieffektiva belysningslösningar av hög arkitektonisk, teknisk och funktionell kvalitet för den professionella marknaden.