Universal Music Sweden

Those Dancing Days ger bort låt och släpper nytt album!

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 15:10 CET

Those Dancing Days släpper en helt ny låt på sin hemsida idag. Detta är det första vi hör från bandets kommande album ”Daydreams & Nightmares” som släpps i slutet av februari.  Samtidigt kommer bandets video på låten ”Fuckarias” från albumet att premiärspelas exklusivt på SPIN.com. (Videon är regisserad av Mats Udd och Olle Kirchmeier.) Det är nu också klart att bandet ska uppträda på P3 Guld den 22 jan.

När första tonerna av Those Dancing Days andra album ”Daydreams & Nightmares” drar igång förstår man att det charmiga unga indiepop bandet från Nacka utanför Stockholm har gått vidare musikaliskt.

Pressklippen från bandets färglada självbetitlade EP från 2007 talade mest om sockersöta tonåringar som fått mycket uppmärksamhet via deras MySpace sida. Det är inget bandet skäms över men det vore förvånande om det inte blir ett annorlunda fokus framöver.

Deras debutalbum ”In Our Space Hero Suits” kom 2008 och förutom EP spåren ”Hitten” och liveparadnumret ”Those Dancing Days” fanns singlarna ”Run Run” och ”Home Sweet Home”.

Med detta i bagaget har de fått agera förband åt den svenska musikeliten däribland Peter Bjorn and John, Shout Out Louds, Säkert och Mando Diao men även åt utländska band som The Cribs och The Magic Numbers. Men framför allt har kvintetten turnerat i världens alla olika hörn – från Ryssland till Sydamerika, Japan, Kina och USA. Allt detta bidrar ju till evolution – både som musiker och människor – och det har även påverkat bandets drömmar och visioner. Drömmar är framförallt ett återkommande tema på det nya albumet.

– Vi gick inte in i studion och sa: ”Få se, nu ska vi ändra vårt sound”. Det skedde naturligt, nästan omedvetet. Jag tror att det beror på att vi gått igenom mycket tillsammans. Vi har blivit äldre, helt enkelt, säger trummisen i bandet, Cissi Efraimsson.

Those Dancing Days hemsida

Se den nya videon