Signatur Britten Toftarp

Tiara passar bra till stickat också

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2013 11:14 CEST

Kronmakaren - wire work by Britten ToftarpJust nu syns några av Kronmakarens kronor och tiara circlets i det senaste numret av Inspiration nr 068, en stickbeskrivning som ges ut av det Internationella företaget Coats Crafts för varumärket Schachenmayr.

Stickbeskrivningen ges ut den 22 augusti i Sverige, Norge och Danmark, där den säljs i butiker för garn- och handarbete. Häften med bilder men utan beskrivningen finns även på Coats hemsida

I detta nummer  av Inspiration syns en modell med den senaste modellen av Pannsmycke/Circlet med en blomma av jade och karneol i pannan. Blomman är inspirerad av ornamentiken i målade allmogebonader som är kända i Sydsverige. Men blomman ingår ju även som ett attribut i det 60-talsinspirerade mode som är aktuellt nu.

photo inspiration_zpsf8fd5832.png

"Varje gång jag ser Nobelfesten, slås jag av bristen på snygga hårsmycken på alla gäster utom de kungliga. Dyr klänning men inget smycke i håret. Det är synd då det syftar till att accentuera och rama in ansiktet på ett klädsamt sätt, att helt enkelt lyfta en outfit. Ibland kan det vara glittrande och storslaget som vid en Nobel- eller bröllopsmiddag och ibland vardagsfint som vid en damlunch eller konstrunda.

Att visa mina pannsmycken och Tiaracirclets i Schachenmayrs Inspirationshäften är ett sätt att visa det vardagsfina. Stickat passar bra till mina senaste brudkronor och huvudsmycken med halvädelsten. Och varför inte sticka en kort brudklänning när den dagen kommer? Lite 60-talskänsla och Brigitte Bardot som ändå känns uppdaterat och roligt.

Det är spännande att pröva ett samarbete av det här slaget och framtiden får utvisa vad det ger för uppmärksamhet och möjligheter i Skandinavien." säger trådslöjdsartist Britten Toftarp, Kronmakaren.

I september öppnar Kronmakaren en ny webshop som ersätter den tidigare på www.kronmakaren.com och där finns huvudsmycken för såväl vardag som storslagen fest. Planen är att nå ut i Sverige som en första etapp.

Mer information om Coats Crafts finns på hemsidan

Mer information om Kronmakaren?
Britten Toftarp, 070 - 752 79 29
mejl: britten.toftarp@kronmakaren.se