Tibrokök

Tibrokök lanserar skärgårdskök i modern tappning

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 10:10 CEST

Det senaste tillskottet bland Tibroköks utbud av klassiska och stilrena kök är Skärö, ett målat skärgårdskök med en genuin träkänsla. Till skillnad från de vanliga lantköken har Skärö ett betydligt mer nätt formspråk. Köket riktar sig till den som tilltalas av svensk skärgårdsdesign men samtidigt vill ha ett kök med den absolut senaste tekniken på plats.

– Genom en nära dialog med kunder och återförsäljare har vi utvecklat ett kök som enligt konsumentens önskemål kombinerar det moderna med det klassiska. Vi räknar med att detta på sikt kommer att bli ett av våra mest populära kök, säger Patrick Beining, produktutvecklingschef på Tibrokök.

Unika detaljer
Luckan är fanerad i ram och spegel med en massiv kantlist. Vitrinluckorna är fanerade med mörkt björkfaner som tillval invändigt och är försedda med klarglas. Alla snickerier är bestrukna med lasyr i en skärgårdsklassisk vit färg som inte täcker helt utan låter björkens karaktäristiska ådring lysa igenom. Täcksidorna består av liggande panel och ramen runt omkring har gerade hörn. Vitrinskåpen går att få med glasade gavelsidor och är invändigt klädda med fanér.

Andra detaljer som syns först vid en närmare titt är köksvagnar med sidor av massiv ek och botten i rostfritt utförande, samt besticklådornas sinkade eksidor med botten klädd i svart konstskinn. Spröjs, sockel och krönlist har drag av klassisk svensk köksformgivning men profilen är helt ny och unik för Skärö. Andra ovanliga detaljer är den utdragbara kubben med skärbräda i oljad ek och de små lådorna i underkant av vitrinskåpet. Köket finns i två kulörer – krita‐vitt och granit‐ljusgrå.

Specialanpassas efter kundens önskemål
Alla Tibroköks kök specialmonteras på plats efter kundens önskemål och rummets yta. Priset för detta ligger på cirka 200‐250 tusen kronor. Installationsprocessen brukar i snitt ta cirka en vecka.

– Skärö är ett traditionellt svenskt hantverk med Skärgårdsromantiken och den gustavianska 1700‐talsstilen som inspirationskälla. Den gustavianska stilen bygger på en idealisering av hav och landsbygd där mottot var att återvända till naturen. Den stilen passar särskilt bra till hus, gårdar och sommarstugor med stora och luftiga ytor med breda verandor och höga fönster, berättar Patrick Beining.

Havet som inspiration
Köket utmärks av nyklassicistiska detaljer med vackra profiler samt vita och ljusa färger. Den genuina känslan har inslag av hav och stränder för att återge en maritim närvaro.

Genom att ta tillvara på svensk och nordisk hantverkskonst med en historisk profil som kombineras med toppmodern teknik och vitvaror av högsta klass skapar Tibrokök ett kök som blir en naturlig del av hemmet både för matlagning och samvaro. Köket är utvecklat av Marita Löfgren, Patrick Beining och Orvar Sandelin på Tibrokök.

Tibrokök startade som ett familjeföretag år 1947. Idag ingår Tibrokök i Nordic Kitchen Group där New Cap Industries AB är moderbolag. Huvudkontoret ligger i Tibro i Sverige. Tibrokök har återförsäljare på ett 40‐tal orter i Sverige. Andra länder där Tibrokök finns utöver Sverige är Norge och Finland. Se även webbplats: www.tibrokok.se