Wicom Communications

TICNET VÄLJER IP-TELEFONI OCH KONTAKTCENTERSYSTEM FRÅN WICOM

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 10:14 CET

STOCKHOLM den 8 februari 2007 – Biljettbokningsföretaget Ticnet byter ut sina traditionella telefonväxlar ersätter dem med ett IP-telefonisystem från Wicom Communications. Lösningen innebär att all telefoni på Ticnets callcenter och fyra kontor i Sverige flyttas över till en gemensam plattform.

Ticnets affärsidé är att hjälpa teatrar, arenor och reseföretag att ta hand om bokning av biljetter till olika typer av evenemang och resor. Försäljningen sker via webben och på telefon. När biljetter till populära arrangemang släpps kan belastningen på Ticnets växel bli enorm.

– Telefonin är absolut affärskritisk för oss eftersom varje tappat samtal innebär förlorad försäljning och irriterade kunder. Med den nya lösningen förbättrar vi servicegraden samtidigt som vi kan lägga till nya smarta funktioner, säger Mats Brandt, vd på Ticnet.

Med Wicoms IP-telefonisystem får Ticnet ett gemensamt gränssnitt för kommunikationen på callcentret i Tranås och företagets kontor i Stockholm och Göteborg. Bland fördelarna finns bättre hantering av köer och möjligheten att styra samtal direkt till olika funktioner inom Ticnet. Den nya lösningen kan hantera 4800 samtal per minut och kunder som inte kommer fram kan få ett automatiskt besked istället för spärrton när belastningen är hög.

Ny funktionalitet som menyvalssystem och dedikerade linjer gör det enkelt att skydda övriga kunder vid större biljettsläpp. Övergången till IP-baserad kommunikation innebär dessutom att telefonin kan integreras med övriga IT-applikationer. Till exempel blir det möjligt att placera både telefonsamtal och e-post i kö i väntan på att en agent ska bli ledig.

– Integration av telefoni med övriga stödsystem innebär stora fördelar för kontaktintensiva företag. Möjligheten att korta varje samtal med bara några sekunder genom effektivare hantering kan innebära stora besparingar, säger Magnus Clementson, Sverigechef på Wicom Communications.

IP-telefoni som paketerad tjänst
Hela lösningen bygger på ett nära partnersamarbete mellan en operatör, en driftspartner och Wicom Communications där Ticnet köper telefonifunktionen som paketerad tjänst. Det innebär att växelfunktionen hanteras av en dedikerad server hos Wicoms driftspartner istället för i Ticnets lokaler.
Wicom Communications Magnus Clementson, Sverigechef
Tel: 08-555 273 02, mob: 0709-90 90 07
E-post: magnus.clementson@wicom.com
Om Wicom Communications