FireEye

Tidigare Symantecchefen Enrique Salem tar plats i FireEyes styrelse

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 12:31 CET

Säkerhetsföretaget FireEye har utsett Enrique T. Salem till ny styrelseledamot. Salem har tidigare varit president och CEO på Symantec Corporation och är sedan 2011 medlem av Barack Obamas Management Advisory Board som består av ledande företagschefer.

– Jag har studerat FireEye under en tid och är väldigt imponerad över vad de har åstadkommit och hur de omdefinierat IT-säkerhet. Deras unika virtuella säkerhetsmodell är exakt vad som krävs för att skydda företagen mot nya vågor av cyberattacker. Jag är glad över att få vara med i styrelsen och ser fram emot att arbeta med företagsledningen och styrelsemedlemmarna, säger Enrique Salem.

Enrique Salem har över 25 års erfarenhet av att arbeta med teknikföretag i ledande befattningar, inklusive 19 år på Symantec. Utöver att vara president och CEO på Symantec arbetade han där också som bland annat COO, globalt ansvarig för försäljning och marknadsföring, ansvarig för konsumentprodukter osv.

Han var tidigare president och CEO på Brightmail innan bolaget köptes av Symantec. I mars 2011 utnämndes han till medlem av Barack Obamas Management Advisory Board.

– Enrique är ett mycket bra tillskott till FireEyes styrelse. Han har ett stort expertkunnande inom IT-säkerhet och en lång erfarenhet av att leda stora noterade företag. Att Enrique är en del av styrelsen kommer att vara ovärderligt när FireEye fortsätter att växa och vi ser fram emot hans insikter och råd, säger Dave DeQalt, ordförande och CEO på FireEye.

Enrique Salems bakgrund från Symantec kompletterar den redan imponerande gruppen av företagsledare i FireEyes styrelse. Styrelsen består av David DeWalt, FireEyes CEO (tidigare president och CEO på McAfee), Ashar Aziz, FireEyes grundare och CTO, William M. Coughran (tidigare teknisk chef på Google), Ronald E. F. Codd (tidigare CFO och finanschef på PeopleSoft), Robert Lentz (tidigare säkerhetschef på USA:s försvarsdepartement), Promod Hague, partner på Norwest Venture Partners samt Gaurav Garg, investerare och grundare av Redback Networks.

Mikael Westmark
Westmark Information AB
mikael@westmark.se

Om FireEye
FireEye är världsledande inom att stoppa avancerade cyberattacker som använder sabotageprogram, utnyttjar säkerhetshål (zero-day exploits) och ATP-taktik som går förbi traditionella skydd och äventyrar 95 procent av nätverken. FireEyes lösningar är ett komplement till signaturbaserade brandväggar, IPS, antivirus och gateways och erbjuder världens enda lösning som upptäcker och blockerar attacker via webb och e-post samt stoppar sabotageprogram som är dolda på filservrar. Genom att använda sin patenterade Virtual Execution-teknik kan FireEye skydda kunderna mot nästa generations hot. FireEyes lösningar används i över 40 länder och av över 25 procent av Fortune 100-företagen.