Ung Företagsamhet Borås

Tidigare UF-företagaren Edith Andén och Bolsa AB tilldelas ett stipendium på 100 000 kr

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 10:13 CET

Tidigare UF-företaget Bolsa går från klarhet till klarhet. Efter ha vunnit SM i UF-företagande 2010 har mycket hänt. Eleverna har tagit studenten och tidigare Marknadsansvarige, Edith driver nu vidare Bolsa AB själv. Edith Andén som driver Bolsa AB tilldeas ett stipendium på 100 000 kronor Curamus för "att på kort tid lyfta företaget Bolsa AB till den nivå jag vet att jag en dag kommer nå". Så formulerar sig Edith. Stort grattis!

Motivering: Bolsa AB är ett redan välkänt företag i entreprenörskretsar och har fått uppmärksamhet och utmärkelser. Dess idé att tillvarata spillmaterial och göra moderiktiga väskor är hedervärd. Ediths obändiga dådkraft har gjort intryck på stiftelsen.

I Ung Företagsamhet Älvsborg läser ca 25% av alla gymnasieelever UF. Undersökningar visar att 24 procent, av dem som drivit UF-företag genom historien, tio år senare har företagarerfarenhet. I snitt anställer de fyra personer vilket gör att dessa elever har bidragit till minst 180 000 nya arbetstillfällen.