Tidningen Anti

Tidningen Anti ute med det nya numret Två och två

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 18:06 CET

Tidningen Anti har idag släppt ett nytt nummer; Två och två. Här funderar vi över dualitetens betydelse för vårt tänkande. "Kanske det finns mycket som skulle bli mer begripligt utan att tvingas in i parförhållanden" reflekterar redaktionen.

Felicia Åkerman skriver om intresset för siamesiska tvillingar och om hur vi tar oss rätt att definiera det avvikande. Markus Lindholm berättar om finska kyrkans velighet inför människors sexualitet och Nan Cohine reflekterar över hur ett vi- och dem följer av kristider och varnar för ökad främlingsfientlighet i finanskrisens spår. Dessutom får vi berättelsen om revolutionen mot mellanstadiets partvång, tankar kring mänsklig tvetydighet och ett spårvagnssamtal om mumier, fosterbarn och ansiktsboken.

Khadidja Ouis kåserar också om tvåsamhet och ensamhet. "Den djupaste ensamhet finns många gånger i tvåsamheten, med tysta snyft när den gemensamma sänglampan släckts", skriver Ouis.

Samtidigt presenterar Anti en debattartikel av Andreas Uneby från tidningen Yelah. Vänstern måste förnyas för att ha en chans i det kommande valet, menar han, och skriver vidare; "Varför lyckas vi inte nå ut till alla människor? Allt från nästan moderata socialdemokrater till benhårda stalinister ryms under vänsterns breda paraply, och man kan hitta personer som ser sig själv som "vänster" inom alla partier från piratpartiet till kommunistiska partiet."