myPaper Sverige AB

Tidningsstatistik (TS) reviderar blädderbara digitala publikationer

Pressmeddelande  •  2008-01-31 12:00 CET

TS och myPaper har arbetat med att ta fram en revideringsmetod för blädderbara, digitala publikationer på Internet. TS’s styrelse och mediekommitté har beslutat om det föreslagna regelverket som nu adderas till TS ordinarie upplagebestämmelse.

- Det här är ett viktigt steg för oss som producerar digitala publikationer, säger Miriam Grut Norrby, VD på myPaper Sverige AB. - Allt fler tidskrifter väljer att komplettera sin pappersutgåva med en digital publikation för att nå ut till fler läsare. Med TS revidering kan vi nu erbjuda våra kunder och indirekt annonsörerna en valuta precis som traditionella webbplatser.

Tillägget till upplagebestämmelsen kan ses som en brygga mellan TS tjänster för Internet och tryckta tidningar.

- Att kunna revidera blädderbara digitala publikationer är ett naturligt steg för TS. Vår branschkollega i England har redan ett liknande regelverk och vi har sett att behovet vuxit fram i Sverige, säger Magnus Paulsson, VD på TS.

Det nya regelverket är utformat för att passa olika typer av tidningar: med eller utan tryckt förlaga, gratis eller abonnemangs/prenumerationsbaserade med differentierade prismodeller.

Om TidningsStatistik

TS reviderar svenska medier och ger mediemarknaden opartiskt granskad och sammanställd information om upplagor, distribution, webbtrafik, digitala nyhetsbrev, sökrelaterade tjänster, databaser, annonspriser, hushållstäckning med mera. TS är en länk mellan säljare och köpare av reklam- och annonsutrymme. TS revisionstjänster stärker mediernas trovärdighet gentemot annonsörerna. TS innebär en kvalitetsstämpel. TS kunder är medierna själva, medierådgivare, annonsförmedlare och annonsörer. Drygt tusen svenska medier är idag anslutna till TS: morgon- och kvällstidningar, tidskrifter, gratisdistribuerade medier och digitala medier.

TidningsStatistik AB, Vasagatan 11, 114 78 Stockholm, tel 08-507 424 00,
hemsida www.ts.se

Om myPaper

myPaper Sverige AB är ett svenskt mjukvaruföretag som sedan 2001 har fokuserat på att utveckla teknik och koncept för digitala publikationer. myPaper är marknadsledande i Norden med myPaper-serien som möjliggör digitalisering av tidningar, kataloger, böcker och andra trycksaker till ett webbaserat och blädderbart format som ger både producenter och användare stora fördelar.

myPaper Sverige AB, Mäster Mikaels gata 2B, 116 20 Stockholm, tel. 08-643 30 00, hemsida www.mypaper.se

Ämnen:

Massmedia